Słownik dziecka dwuletniego

Słownik dziecka dwuletniego


W kolejnej mini lekcji z cyklu #DzieckoMówiLepiej dowiesz się jak powinien wyglądać słownik dziecka dwuletniego. Czy wiesz co powinien mówić dwulatek?

Zapraszam!








Zasób słownictwa dziecka w tym wieku jest ściśle związany z jego indywidualnymi doświadczeniami.

Słowo, aby utrwalić się w mowie dziecka, musi być wielokrotnie w jego otoczeniu powtarzane. W związku z tym dziecko, które rzadko widuje swoją babcię, nie utrwali nazywającego ją słowa w pierwszym okresie rozwoju mowy – inaczej niż maluch, który często spotyka się z babcią.

Podany dalej zestaw leksemów ma więc za zadanie wskazać, które obszary rzeczywistości powinny być przez dwulatka (w dowolny sposób) nazywane.





RZECZOWNIKI:
  • Nazwy osób, najczęściej członków rodziny: mama, tata, babcia, dziadek, ciocia, wujek, imiona rodzeństwa, pan, pani.
  • Nazwy zwierząt zależne od doświadczeń dziecka, realizowane często poprzez onomatopeje: krowa, pies, kura, kot, koń, świnka, żaba, baran, słoń itp.
  • Nazwy pokarmów: sok, mleko, jajko, woda, bułka, chleb, kaszka, zupa, herbata, kawa, jabłko, banan, ser, masło, kakao itp.




  • Nazwy części ciała: oko, ucho, nos, buzia, brzuch, włosy, ręka, noga, głowa, pupa.
  • Nazwy zabawek: lala, auto, miś, pociąg, rowerek, wiaderko, łopatka, sanki, kredki, bajka, balon itp.
  • Nazwy ubrań: spodnie, spódniczka, majtki, skarpetki, kurtka, buty, czapka, szalik, rękawiczki, sweter, kapcie.
  • Świat poza domem: kwiatek, drzewo, słońce, chmura, plac zabaw, auto, autobus, deszcz, śnieg, ulica, dom itp.




CZASOWNIKI

Używane przez dziecko zwykle w 3 os lp:

Spać, jeść, pić, myć, dawać (daj), kupić, boleć, jechać, mieć, siedzieć, bać się, bawić się, układać, kąpać, sikać, czytać, mówić, płakać, biegać, całować, upaść, rysować.

PRZYSŁÓWKI

Ciepło, zimno, ładnie, brzydko, powoli, szybko, dobrze, źle.





PRZYMIOTNIKI:

Mały, duży, dobry, zły, głodny, ciepły, zimny, ładny, czysty, brudny, chory.

ZAIMKI:

Tam, tu, to, co?, kto?, mój.

SPÓJNIKI:

i.





PRZYIMKI:

Do, na, w, z, dla lub niekiedy uniwersalny zaimek a, np. a mamy – dla mamy, a domu – do domu.

LICZEBNIKI:

Jeden, dwa, trzy.

PARTYKUŁY:

Nie.





Pamiętaj, że system fonetyczno-fonologiczny oraz możliwości realizacyjne są bardzo zindywidualizowane u dzieci dwuletnich.

Dzieci najczęściej poprawnie wypowiadają słowa zbudowane z sylab otwartych, zawierających spółgłoski prymarne np. MAMA, TATA.

W innych przypadkach dzieci dokonują różnych zniekształceń, czasami trudnych do analizy. Niekiedy tworzą własną nazwę wybranego fragmentu rzeczywistości, przechodząc przez tzw. okres mowy swoistej, cechujący się dużą liczbą dziecięcych neologizmów.





PAMIĘTAJ!

Jeśli cokolwiek niepokoi Cię w rozwoju mowy Twojego dziecka – skonsultuj się z logopedą!

Dwuletnie dziecko, nie jest za małe na wizytę u logopedy i rozpoczęcie stymulacji rozwoju mowy jeśli jest taka potrzeba.





Podobał Ci się ten post? Zapisz go na później, zostaw serduszko lub udostępnij go dalej!

Bibliografia:

  • R. Jakobson “W poszukiwaniu istoty języka”
  • R. Jakobson “Podstawy języka
  • J. Cieszyńska “Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym.”
  • J. Cieszyńska “Metody wywoływania głosek”.
  • L. Kaczmarek “Kształtowanie się mowy dziecka”
  • L. Kaczmarek “Nasze dziecko uczy się mowy”
  • I. Kurcz “Psychologia języka i komunikacji”
  • R. Vasta “Psychologia dziecka”
  • S. Szuman Podstawy rozwoju i wychowania w ontogenezie
  • B. Wadsworth “Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka”
  • M. Zarębina “Kształtowanie się systemu językowego dziecka”

Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?

Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!

Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.



Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?

Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.




Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?


Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!

ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:



*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.



 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *