Odporni Mentalnie czyli z emocjami za pan brat

Odporni Mentalnie czyli z emocjami za pan brat


Grę Odporni Mentalnie stworzyły trzy niesamowite kobiety:

Majka Jeżowska

Kompozytorka i wokalistka, która od 40 lat tworzy wartościową muzykę dla dzieci i rodzin. Słowa w jej piosenkach mają ogromną moc i ważne przekaz. Mówią o sprawach kluczowych dla człowieka i świata. Mówią o tolerancji, wierze w siebie, dbaniu o przyrodę.

Posłuchaj na przykład piosenki „Kolorowe dzieci” czy „My chcemy grać w zielone” i przekonaj się sama.

Beata Kaczor

Trener mentalny i kompetencji psychospołecznych. Jest praktykiem psychologii budowania relacji. Pracuje z dorosłymi pokazując im jak można się efektywniej uczyć. Wskazuje nauczycielom i rodzicom, jak budować relacje z dziećmi i jak dzięki temu pozwalać im się uczyć inaczej.

Joanna Bąk

Pedagożka, animatorka kultury, trenerka tańca oraz ruchu kreatywnego. Pracuje z dziećmi i młodzieżą, wykorzystując ruch, taniec i sztukę jako podstawowe narzędzia budowania własnej tożsamości i relacji z innymi.


Te trzy wspaniałe kobiety przy wsparciu wielu specjalistów stworzyły grę Odporni Mentalnie.

Choć przyznam Ci się, że używając tej gry, nie podoba mi się nazwa „gra”.

Mówiąc gra, zwykle mamy na myśli grę planszową, bądź karcianą w której celem jest albo kooperacja, bądź wygrana w zależności od typu gry. Gry zwykle mają jakąś fabułę i grając zatapiamy się w niej, pomagamy bohaterom dotrzeć do mety.

W przypadku Odpornych Mentalnie z pełną świadomością użyłabym słów: zestaw gier terapeutyczno – edukacyjnych. Lub słów: ogromne narzędzie terapeutyczno – edukacyjne. Mówiąc bowiem o Odpornych Mentalnie „to tylko gra” zdecydowanie umniejszamy ogromny potencjał jaki w niej drzemie.

Zastanawiasz się może co to jest trening mentalny

Jest to „pranie”, czyszczenie i sprzątanie myśli które pojawiają się w głowie – wyrzucamy te niekorzystne, a zostawiamy dobre, wspierające.

To także wykorzystywanie słów do budowania, a nie ranienia, ćwiczenie siły psychicznej i umiejętność zarządzania swoją sferą inteligencji emocjonalnej.

Trening mentalny to także rozwój i nauka koncentracji, praca z tym co znajduje się w naszych głowach, oraz nauka i wypracowanie działań pomagających lepiej funkcjonować w stresie i silnych emocjach.

Co zawiera gra?

  • Jasno szarą planszę z nazwami uczuć i emocji.
  • Ciemno szarą planszę z nazwami niezbędnymi do treningu mentalnego.
  • Jasno szare karty z uczuciami i emocjami.
  • Ciemno szare karty do treningu mentalnego.
  • Książkę mocy, czyli kurso – przewodnik do gry.
  • Pionki w kształcie kryształków, dwie kostki do gry, lusterko i tzw. „zakrywajki”.
  • Dostęp do platformy z gotowymi scenariuszami zajęć, filmy instruktażowe o tym jak korzystać z gry.
  • Filmy z instruktażami merytorycznymi opisującymi pojęcia i zagadnienia przydatne do pracy indywidualnej i z grupą.


Odporni Mentalnie


Dla kogo jest ta gra?

U dzieci w wieku 2-3 lat
  • Jako pomoc podczas wprowadzania pojęć związanych z nauką emocji i elementami treningu mentalnego.
  • Pomoże w wyjaśnieniu maluszkom nowych pojęć i oswojeniu z nimi.
Dzieci w wieku przedszkolnym
  • Pomaga nazywać emocje, rozumieć ich sens i znaczenie.
  • Wspiera naukę radzenia sobie z nimi.
  • Wprowadza w świat treningu mentalnego.
Dzieci w wieku szkolnym
  • Poszerza wiedzę o emocjach i uczuciach, rozumieć ich sens i znaczenie.
  • Uczy jak emocje i uczucia wpływają na budowanie relacji z samym sobą i innymi.
  • Pokazuje jak trening mentalny można wykorzystywać w codziennym życiu.
Dorośli
  • Uczy tego, czego nie nauczyliśmy się w procesie dorastania.
  • Jest to skuteczne narzędzie do budowania relacji i tworzenia więzi.
  • Porusza aspekty, których wcześniej mogliśmy nie dotykać i nie zastanawiać się nad nimi.
  • Pozwala przełamać złe schematy postępowania poprzez zastanowienie się nad swoim postępowaniem.

Emocje a uczucia

Emocja to na przykład złość, a uczucie to na przykład miłość.

Emocja pojawia się szybko i szybciej przemija. Uczucie powstaje wolniej, rozwija się i trwa dłużej. Istnieją także uczucia, które nie wypływają z emocji np. szacunek.

Celem dorosłych jest mówienie i pokazywanie dzieciom, że wszystkie emocje są ważne i potrzebne. Powinniśmy tłumaczyć dzieciom do czego służą i o czym informują, oraz to, że jest OK, że emocje się pojawiają.

Nie ma bowiem dobrych i złych emocji. Wszystkie są ważne i potrzebne.

Oczywiście jedne są łatwe, inne trudne, ale bardzo ważne jest, aby uczyć dzieci, że wszystkie są OK.

Pamiętaj, że wychowując dziecko mówisz do niego, uczysz je i jesteś współtwórcą jego treningu mentalnego. Bo właśnie słowa, które słyszy dziecko są elementem treningu mentalnego i stanowią element jego siły psychicznej. Dzięki pracy ze słowami możesz wpłynąć na poczucie własnej wartości swojego dziecka.



Odporni Mentalnie


Zastanów się więc jakich słów używasz w stosunku do dziecka?

Czy mówisz do niego na przykład: Czy byłaś grzeczna?

Czy wiesz, że dziecko nie wie co to znaczy „być grzecznym”? Zastanów się teraz jakimi słowami witasz dziecko odbierając je ze szkoły lub przedszkola. Czy pojawia się w Twoich ustach zdanie „byłaś grzeczna?”

A teraz wyobraź sobie, że przychodzi do Ciebie Twój szef i pyta się Ciebie – byłaś grzeczna? Wydaje Ci się to co najmniej słabe? Tak! Masz rację. Dlaczego więc takich słów używasz w kierunku swojego dziecka?

Czy wiesz, że pytając dziecko „byłaś grzeczna”, powodujesz, że Twoje dziecko najpierw czuje strach, że coś źle zrobiło, ale nie wie co. Czy właśnie o wzbudzanie strachu w swoim dziecku Ci chodzi? A później u dziecka pojawia się poczucie winy, bo dorosły nie jest zadowolony z jego zachowania. Czy o wzbudzanie poczucia winy Ci chodzi?

Bardzo często nauczyciele fundują dziecku poczucie wstydu, poniżając je przy rodzicu, mówiąc o nim przy dorosłym jakby go nie było obok!

Kasia była dziś niegrzeczna – potrafi powiedzieć nauczyciel rodzicowi, często w szatni przy innych rodzicach, przy dziecku…

Zastanawiałaś się czasem, jak by zareagowała ta właśnie nauczycielka, gdybyś w odpowiedzi spytała ją: A pani była dziś grzeczna?

Przemyśl to… Pomyśl o słowach, które często nieświadomie kierujesz do dziecka… Zastanów się jakiego dorosłego chcesz wychować? Silnego, znającego swoją wartość, czy zalęknionego z obniżonym poczuciem własnej wartości?

Zasady gry Odporni Mentalnie

  • Nie oceniamy czyjejś wypowiedzi.
  • Nie mówimy „Ale to głupie” itp.
  • Pamiętaj, nie obrażamy siebie wzajemnie.
  • Nie wytykamy palcami.
  • Nie krytykujemy.

Pamiętaj: można się mylić i błądzić, można myśleć inaczej.


Przykładowa gra: Poznaj emocje i uczucia

Wybierz około 10 kart i rozłóż je ilustracjami do dołu. Każdy gracz losowo wybiera kartę i wszyscy gracze omawiają ją. Aby ułatwić dzieciom rozmowę, możesz zadawać pytania, na przykład:

  • Co wiemy o tej emocji/uczuciu?
  • Kiedy się pojawia?
  • Jak się pojawi to o czym nas informuje (co chce nam powiedzieć)?
  • Co robić gdy się pojawia?
  • Jak reagować gdy pojawi się u kogoś obok?

Jako przykład mogę napisać Ci pytania dotyczące karty ZŁOŚĆ:

  • O czym nas informuje?
  • Po co pojawia się złość?
  • Do czego jest potrzebna?
  • Na co najczęściej się złościsz?
  • Jak reagujesz jak się złościsz?
  • Jak mówisz o swojej złości?

Zapraszam Cię także do obejrzenia zapisu spotkania live z moimi czytelnikami, podczas którego mówiłam o Odpornych Mentalnie.





Na moim blogu jeszcze nie raz pojawią się Odporni Mentalnie, ten artykuł to jedynie małe preludium pracy nad emocjami, uczuciami i treningiem mentalnym, bowiem jestem ogromną fanką tej gry.

Jeśli zastanawiasz się jakiego narzędzia możesz użyć podczas pracy z dzieckiem nad emocjami, przy wprowadzaniu go w świat treningu mentalnego – wybierz Odpornych Mentalnie.

Jak wygląda rozgrywka w grę Odporni mentalnie?

Zapraszam Cię do obejrzenia zapisu spotkania, podczas którego razem z Beatą Kaczor grałam online w grę Odporni Mentalnie.






Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?

Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!

Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.



Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?

Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.




Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?


Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!

ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:



*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.



 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *