Jakie umiejętności zdobywa dziecko w życiu płodowym? #DzieckoMówiLepiej

Jakie umiejętności zdobywa dziecko w życiu płodowym? #DzieckoMówiLepiej


Czas na kolejną, krótką i treściwą lekcję z cyklu #DzieckoMówiLepiej



W 24 tygodniu płód ma już wykształcony aparat słuchowy. Słyszy bicie serca matki i jej głos. Słyszy szum jej krwi i bulgotanie w jelitach.


Ale już od 16 tygodnia ciąży płód może odbierać bodźce dźwiękowe przez skórę! Reakcje te stanowią przygotowanie do ukształtowania się umiejętności lokalizowania źródła dźwięków i postrzegania przestrzeni.


Początkowo płód odbiera jedynie wibracje, później dźwięki, a pod koniec ciąży może słuchać całych melodii. Preferuje muzykę spokojną i harmonijną.

Warto więc, przykładając słuchawki bezpośrednio do nagiego brzucha, stymulować słuch dziecka.


Badania dowodą, że noworodki rozpoznają dźwięki, których słuchały podczas trzech ostatnich miesięcy ciąży.

Ekspozycja (czyli słuchanie) znanych melodii uspokaja dzieci, obserwuje się u nich stabilizację (uspokojenie) oddechu, oraz zmiany ciśnienia krwi.


Rozpoznawanie słyszanych w życiu płodowym dźwięków potwierdza i pokazuje jak ważny jest wczesny trening pamięci słuchowej.


Niemal równolegle ze zmysłem dotyku, rozwija się zmysł równowagi pobudzany bodźcami ruchowymi, koniecznymi dla harmonijnego rozwoju dziecka.

Każdy ruch matki wywołuje reakcje płodu, które pobudzają rozwój napięcia mięśniowego.


Płód potrafi dość szybko reagować na dotyk rodzica. Już od około 20 tygodnia ciąży można nauczyć dziecko pierwszego „dialogu”.

W chwili każdego kopnięcia należy delikatnie ucisnąć brzuch w tym miejscu, a reakcje płodu będą się powtarzały.


Około 23 tygodnia dziecko zaczyna rozpoznawać smaki. gdy wody płodowe są słodkie (mama spożywa owoce i złożone węglowodany – podnosi się wtedy poziom glukozy we krwi), dziecko połyka ich więcej ćwicząc mięśnie okrężne warg.

W tym samym czasie, w czynności ssania kciuka, zaczyna ujawniać się lewo- lub praworęczność dziecka.


Zanim poznamy etapy rozwoju funkcji poznawczych u dzieci zapoznamy się ze sposobami przetwarzania informacji przez prawą i lewą półkulę mózgu.

O tym w kolejnej lekcji #DzieckoMówiLepiej

Zapraszam!


Bibliografia:

  • E.Franus „Rozwój niemowlęcia”
  • R. Vasta „Psychologia dziecka”
  • E.Szeląg „Neuropsychologiczne podstawy rozwoju mowy”
  • A. Herzyk „Mózgowa organizacja języka w ontogenezie”


Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?

Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!

Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.



Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?

Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.




Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?


Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!

ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:



*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.



 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *