Jak rozwija się mowa dziecka od 9 do 12 miesiąca życia?
W kolejnej mini lekcji z cyklu #DzieckoMówiLepiej porozmawiamy o tym jak rozwija się mowa dziecka od 9 do 12 miesiąca życia.
Zapraszam!
Około 9 mż zaczyna się tworzyć system fonetyczno- fonologiczny.
Jeszcze słabe możliwości artykulacyjne pozwalają dziecku budować wyrazy jedno- lub dwusylabowe.
Sylaby te oparte są zwykle na reduplikowaniu sylaby otwartej ze spółgłoską prymarną.
Około 10-11 miesiąca dziecko próbuje nazywać osoby, przedmioty i czynności. Nieustannie wzrasta poziom rozumienia.
Pod koniec 1 roku dziecko rozumie już kilkanaście słów, zwykle rzeczowników w mianowniku.
Dziecko potrafi reagować na imiona domowników, najczęściej wymienianą nazwę potrawy (np. sok) i na nazwy sytuacji i czynności przyjemnych (np. spacer).
Nie rozumie jeszcze zdań, nie rozumie bowiem jeszcze złożonych relacji, jakie zachodzą w zdaniu między wyrazami.
Nie oznacza to jednak, że nie należy mówić do dziecka zdaniami!
Zdania jakie mówimy do dziecka powinny być frazami krótkimi i w pełni poprawnymi gramatycznie.
Pamiętajmy, aby nie nadużywać zdrobnień i „seplenienia”! (np. Wypiłeś śoćek? zamiast poprawnego: Wypiłeś soczek?)
PAMIĘTAJ!
Krótkie, poprawne zdania które kierujesz do dziecka pozwalają mu na szybkie powtarzanie zasłyszanych konstrukcji.
Mówiąc do dziecka krótkimi frazami, możesz przyczyniać się do przyspieszenia posługiwania się przez dziecko zdaniami.
Po 12 miesiącach od urodzenia zaczyna się intensywny rozwój mowy, w którym współistnieją procesy mówienia i rozumienia.
Roczne dziecko rozumie już wiele prostych poleceń i pytań. Potrafi zareagować na pytania typu: Gdzie okno?
Potrafi wykonać także polecenie „daj” (np. Daj lalę) i rozumie zakaz: nie wolno.
Dziecko zaczyna również naśladować artykulację sylab zamkniętych (np. „am” – jeść) oraz połączenia samogłoski i sylaby otwartej (np. ama).
Podobała Ci się kolejna mini lekcja z cyklu #DzieckoMówiLepiej?
Będzie mi bardzo miło jeśli udostępnisz ją dalej. Niech jak najwięcej rodziców skorzysta z darmowej wiedzy!
W kolejnej lekcji #DzieckoMówiLepiej zaproponuję Wam proste ćwiczenia stymulujące rozwój mowy u dzieci od urodzenia do 12 mż.
Bibliografia:
- R. Jakobson “W poszukiwaniu istoty języka”
- R. Jakobson “Podstawy języka
- J. Cieszyńska „Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym.”
- J. Cieszyńska „Metody wywoływania głosek”.
- L. Kaczmarek “Kształtowanie się mowy dziecka”
- L. Kaczmarek “Nasze dziecko uczy się mowy”
- I. Kurcz “Psychologia języka i komunikacji”
- R. Vasta “Psychologia dziecka”
- S. Szuman Podstawy rozwoju i wychowania w ontogenezie
- B. Wadsworth “Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka”
- M. Zarębina “Kształtowanie się systemu językowego dziecka”
Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?
Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!
Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.
Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?
Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.
Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?
Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:
*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.