Gra w węża
Dzisiaj chciałabym pokazać na czym polega gra w węża
Co to jest gra w węża?
Gra w węża, to nie jest tradycyjna „gra” w pełnym rozumieniu słowa „gra”. To nie jest rozgrywka, nie ma tu „grających”, „wygranych” bądź ”przegranych”.
Tak prawdę mówiąc nie mam pojęcia dlaczego w matematyce Montessori używa się słowa „gra”. Uważam, że jest to bardzo mylące, dlatego ja nazywam ją układaniem węża.
Jest to prezentacja liczenia liniowego, która uczy dopełniania do dziesięciu oraz zamiany składników sumy na dziesiątki.
W jaki sposób pracujemy?
Rozkładam na stoliku serwetkę, aby nie turlały nam się koraliki, a także aby wyznaczyć Milenie obszar roboczy. Układam dwa pudełka z koralikami kolorowymi 1-9, pudełko z 10-tkami oraz wycięty z pianki kreatywnej tzw. „mostek”.
Następnie układam z kolorowych koralików węża, tworząc z nich dziesiątki – czyli 1 i 9, 8 i 2, 4 i 6 i tak dalej.
Za pomocą mostka głośno odliczam koraliki od 1 do 10. Po doliczeniu do dziesięciu kładę w tym miejscu mostek oznaczając, że oto doliczyłam do 10.
Obok odliczonej dziesiątki kolorowych koralików kładę jedną złotą dziesiątkę.
Następnie zabieram po kolei korale mówiąc: Zobacz osiem (podnoszę osiem) dodać dwa (podnoszę zieloną dwójkę) równa się dziesięć (wskazuję palcem 10-tkę).
Kolorowe składniki sumy odkładam razem w górną część serwetki, a w obszarze roboczym zostaje tylko złota dziesiątka. I przeliczam kolejne koraliki w ten sam sposób.
Postępuję tak dalej, aż do końca węża i chwili gdy wymienimy wszystkie kolorowe koraliki na złote dziesiątki. na koniec mówię: Zobacz, liczyłyśmy do dziesięciu i zamieniłyśmy kolorowego węża w złotego węża. Sprawdzimy czy się nie pomyliłam?
Kontrola błędu.
Pokazuję Milence jak sprawdzić wykonaną pracę: do każdej złotej dziesiątki dokładam kolorowe koraliki, które odkładałam w górnej części serwetki i mówię: Zobacz, dziesięć to jest osiem dodać dwa. Sprawdzimy kolejny kawałek węża? Dziesięć to jest także siedem dodać trzy. I tak do końca węża.
Chowamy materiały do pudełek i mówię Milence – jeśli będziesz sama chciała układać węża – tutaj stoją koraliki do węża.
Po paru pierwszych prezentacjach wężowej układanki, Milenka coraz częściej sama sięga po materiały i próbuje samodzielnie układać, choć nadal woli abym to ja ułożyła kolorowego węża z trudniejszych składników takich jak 3 i 7 czy 6 i 4, a ona układa resztę która jest dla niej prostsza.
W jednym z kolejnych wpisów pokażę Wam także, jak w inny sposób układać węża początkowo tworząc go z losowych koralików.
Pozdrawiam!
Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?
Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!
Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.
Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?
Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.
Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?
Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:
*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.