Ćwiczenia wspierające rozwój mowy dziecka do 12 miesiąca życia

Ćwiczenia wspierające rozwój mowy dziecka do 12 miesiąca życia


W kolejnej mini lekcji z cyklu #DzieckoMówiLepiej porozmawiamy o tym w jaki sposób wspomagać rozwój mowy dziecka do 12 miesiąca życia.

Zapraszam!


Często mów do dziecka.

Nazywaj otaczające dziecko przedmioty, wykonywane przez Ciebie czynności czy odczuwane emocje.

To jest podstawa dostarczania dziecku poprawnych wzorców językowych.

Wzmacniaj wokalizacje dziecka poprzez naśladowanie wydawanych przez nie dźwięków.

Powtarzaj dźwięki typowe dla języka ojczystego.

Od 4 mż dziecka zachęcaj je do intencjonalnego nasladowania wymawianych samogłosek i sylab.

Teraz to Ty wypowiadasz dźwięk, a dziecko powtarza.

Od ok 6 mż gdy dziecko zaczyna coraz częściej przyjmować pozycję siedzącą nazywaj to, na co dziecko właśnie patrzy.

Chwile, kiedy dziecko interesuje się czymś w swoim otoczeniu, ułatwiają mu zapamiętywanie słyszanych nazw.

PAMIĘTAJ!

Taka metoda wzbogacania systemu językowego dziecka powinna stać się stałym zwyczajem, na przykład podczas spacerów i innych form spędzania czasu.

Ok. 9 mż, gdy dziecko zaczyna dzielić uwagę z dorosłym i sygnalizować, na przykład wskazując palcem, nie wolno go ignorować!

Zapewniaj dziecku dużą ilość bodźców werbalnych możliwych do powtórzenia.

Najłatwiejsze – przed ukończeniem 1 rż – są onomatopeje, zwykle zbudowane z sylab otwartych, często w oparciu o spółgłoski prymarne.

BU, ME, PI PI – jako nazwy zwierząt na pewno szybko pojawią się w mowie.

Śpiewaj dziecku kołysanki, czytaj wierszyki i krótkie bajeczki.

PAMIĘTAJ!

Nie nadużywaj zdrobnień! Nie sepleń, nie zmiękczaj!

„Niunia nie pije śoćku” tylko „Kasia pije soczek”!!!

Podobała Ci się kolejna mini lekcja z cyklu #DzieckoMówiLepiej ?

Będzie mi bardzo miło jeśli udostępnisz ją dalej. Niech jak najwięcej rodziców skorzysta z darmowej wiedzy!

w kolejnej lekcji #DzieckoMówiLepiej porozmawiamy o rozwoju mowy w 2 roku życia dziecka.


Bibliografia:

  • R. Jakobson “W poszukiwaniu istoty języka”
  • R. Jakobson “Podstawy języka
  • J. Cieszyńska “Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym.”
  • J. Cieszyńska “Metody wywoływania głosek”.
  • L. Kaczmarek “Kształtowanie się mowy dziecka”
  • L. Kaczmarek “Nasze dziecko uczy się mowy”
  • I. Kurcz “Psychologia języka i komunikacji”
  • R. Vasta “Psychologia dziecka”
  • S. Szuman Podstawy rozwoju i wychowania w ontogenezie
  • B. Wadsworth “Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka”
  • M. Zarębina “Kształtowanie się systemu językowego dziecka”


Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?

Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!

Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.



Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?

Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.




Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?


Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!

ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:



*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.



 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *