Jak rozwija się mowa dziecka w 2 roku życia? część 1

Jak rozwija się mowa dziecka w 2 roku życia? część 1



W kolejnej mini lekcji z cyklu #DzieckoMówiLepiej porozmawiamy o tym jak rozwija się mowa dziecka w drugim roku życia – czyli po skończeniu przez nie roczku do drugich urodzin.

Zapraszam!


Drugi rok życia to czas szybkich zmian w systemie językowym dziecka.

Rozwija się system fonetyczno-fonologiczny, wzbogacając się o nowe dźwięki.

Do końca drugiego roku życia dziecka (czyli do 2 urodzin) w mowie dziecka pojawiają się już wszystkie samogłoski ustne oraz duża część spółgłosek.

W związku ze słabą jeszcze pionizacją języka, w artykulacji brakuje głosek dziąsłowych.

U niektórych dzieci pojawiają się one dopiero około 4 roku życia.

Większość wypowiadanych spółgłosek jest w charakterystyczny sposób zmiękczana, co spowodowane jest, typowym w tym wieku unoszeniem masy języka ku górze.

Ten artykulacyjny nawyk z czasem zanika.

Niekiedy trudności sprawiają dzieciom spółgłoski wargowo-zębowe („w”, „f”) oraz tylnojęzykowe („k”, „g”).

Najpóźniej jednak do trzeciego roku życia powinny one znaleźć się w fonetycznym repertuarze dziecka.

Z powodu niedojrzałości motorycznej narządów artykulacyjnych, w mowie dochodzi do wielu zjawisk językowych wynikających z trudności w wykonywaniu na przykład ruchów artykulacyjnych.

W związku z tym obserwujemy liczne uproszczenia grup spółgłoskowych, upodobnienia lub odpodobnienia, metatezy (przestawki), epentezy (wstawki) i substytucje (zastępstwa).

Zjawiska te samoczynnie ustępują wraz ze zwiększaniem się możliwości artykulacyjnych, wzbogacaniem systemu fonetyczno-fonologicznego oraz wzrostem liczby oraz wzrostem liczby wykonywanych prób nazywania.

W kolejnej lekcji #DzieckoMówiLepiej porozmawiamy o rozwoju słownictwa dziecka w drugim roku życia.

Podobała Ci się kolejna mini lekcja z cyklu #DzieckoMówiLepiej?

Będzie mi bardzo miło jeśli udostępnisz ją dalej. Niech jak najwięcej rodziców skorzysta z darmowej wiedzy.

Bibliografia:

  • R. Jakobson “W poszukiwaniu istoty języka”
  • R. Jakobson “Podstawy języka
  • J. Cieszyńska “Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci niesłyszące w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym.”
  • J. Cieszyńska “Metody wywoływania głosek”.
  • L. Kaczmarek “Kształtowanie się mowy dziecka”
  • L. Kaczmarek “Nasze dziecko uczy się mowy”
  • I. Kurcz “Psychologia języka i komunikacji”
  • R. Vasta “Psychologia dziecka”
  • S. Szuman Podstawy rozwoju i wychowania w ontogenezie
  • B. Wadsworth “Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka”
  • M. Zarębina “Kształtowanie się systemu językowego dziecka”


Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?

Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!

Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.



Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?

Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.




Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?


Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!

ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:



*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.



 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *