PODCAST: Zabawy edukacyjne – odc. 2

PODCAST: Zabawy edukacyjne – odc. 2


Wszystkie zabawy jakie Ci proponuję są bardzo łatwe do przygotowania, bo wszystkie elementy do zabaw masz w domu, a jeśli nie, to wracając do domu dokupisz w Lidlu czy Biedronce przy okazji zakupów spożywczych.

Samo przygotowanie zabawy zajmie Ci dosłownie parę minut i… już nie będziesz czuła wyrzutów sumienia, że Ty ogarniasz szybko obiad, a Twoje dziecko bezmyślnie gapi się w bajkę. Będziesz miała pewność, że rozwija się wielozmysłowo. Ty ogarniesz swoje obowiązki, napijesz się kawy i z uśmiechem na ustach dołączysz do swojego dziecka.

Zaczynamy?

Zapraszam Cię do wysłuchania drugiego odcinka podcastu „Zabawy edukacyjne z KreatywneWrota”





    



Wolisz czytać niż słuchać?

Zanim zaczniemy, chcę podziękować za wiele pozytywnych komentarzy po poprzednim odcinku, w którym mówiłam o tym jakiego typu zabawy będą ukazywały się w moich cyklicznych podcastach.

Jak pamiętasz z poprzedniego odcinka – nasze zabawy skoncentrujemy wokół ryżu, bo jest fantastyczny materiał i bardzo łatwo dostępny.

Naszą pracę z ryżem rozpoczniemy od jego pokolorowania.

Jak pokolorować ryż? Proponuję Ci dwa sposoby: pierwszy z nich to wersja ekologiczna.

Wersja ekologiczna, polega na tym, że farbujemy ryż produktami spożywczymi.

Ryż możesz zafarbować na przykład łupinami cebuli, burakiem, kurkumą czy czerwoną kapustą. Bardzo ważne jest, abyś pamiętała, że ryż który farbujesz musi być surowy. Do farbowania nie możesz użyć resztek ryżu który został Ci po gotowaniu obiadu.

Jak to zrobić?

Zacznijmy od cebuli. Przygotuj łupiny cebuli i ugotuj je. Po ugotowaniu, do osobnego naczynia odlej zabarwioną wodę. Gdy woda będzie letnia, wsyp do niej ryż i zostaw na 15-20 minut, czyli do uzyskania przez niego barwy o odpowiedniej intensywności. Zafarbowany ryż wyjmij z wody, rozłóż na kuchennej ściereczce lub ręczniku papierowym i dokładnie osusz.

Ryż bardzo fajnie i szybko schnie, gdy położysz go na słońcu lub w pobliżu źródła ciepła – czyli na przykład koło kaloryfera.

Jak zafarbować ryż czerwoną kapustą?

Poszatkuj ją i ugotuj. Zabarwioną wodę jak poprzednio odlej do osobnego naczynia. Pamiętaj, żeby nie wyrzucać ugotowanej kapusty – możesz użyć ją do celów kulinarnych.

Gdy odlana woda będzie letnia, wsyp do niej ryż i zostaw na około 15 minut. Następnie wyjmij połowę wsypanego ryżu i osusz go tak jak mówiłam Ci wcześniej.

Do pozostałej części wody z ryżem dolej 1 lub 2 łyżki octu. Ocet dodany do wody zmieni jej odcień i intensywność barwy różowej ryżu.

W ten sposób podczas jednego farbowania uzyskasz dwa różne kolory. Poczekaj kolejne 15 minut i jak poprzednio – wyjmij ryż i osusz go.

Jak zafarbować ryż burakiem?

Przygotuj dwa buraki, obierz i pokrój na grube plastry, włóż do garna, zalej wodą (dodaj tak około 2 szklanki wody) i ugotuj.

I jak poprzednio – odlewasz zabarwioną wodę do osobnego naczynia, czekasz aż będzie letnia i dodajesz ryż. Zostaw ryż w wodzie na około 15-20 minut, lub do uzyskania przez ryżu odpowiedniej intensywności barwy o jaką Ci chodzi.

I tak samo jak poprzednio – wyjmujesz z wody i suszysz.

Jak zafarbować ryż kurkumą?

Przygotuj 2 szklanki ciepłej wody, wsyp do niej 2 łyżki kurkumy, zamieszaj i wsyp ryż. Zostaw go w wodzie na około 20 minut. I jak poprzednio: wyjmujesz, suszysz i gotowe!

Druga metoda kolorowania ryżu to…

… farbowanie krepiną, zwaną także bibułą marszczoną. Podrzyj bibułę na drobne kawałki, włóż do pojemnika i zalej wodą. Temperatura wody zupełnie nie ma znaczenia. Gdy krepina puści kolor i woda w pojemniku zabarwi się, wyjmij ją z pojemnika i do kolorowej wody włóż ryż. I tak samo jak poprzednio – potrzymaj ryż w kolorowej wodzie około 15-20 minut, wyjmij, wysusz i gotowe!

Bardzo bym chciała abyś farbowanie ryżu nie wykonywała samodzielnie, tylko razem z dzieckiem. Dziecko może dodawać ryż, mieszać a po jago zafarbowaniu wyjmować na kuchenną ścierkę za pomocą łyżki cedzakowej.

A teraz… mamy już gotowy ryż, czyli…

Zaczynamy!

Ale, ale… nim zaczniemy, dobra rada na początek: W czasie zabawy zawsze używaj obrusu lub ceraty rozłożonej na stole lub podłodze. Po co? Umożliwi to sprawniejsze sprzątanie rozsypanego ryżu.

To co? Gotowa na pierwszą zabawę?

To zaczynamy!

Pierwsza zabawa jaką chcę Ci zaproponować to przesypywanki. Czyli z jednej strony niby nic wielkiego, a z drugiej…. to stymulowanie zmysłu dotyku, rozwijanie percepcji dotykowej, wzrokowej i słuchowej. Zabawa ta kształtuje także sprawność manualną dziecka i usprawnia koordynację wzrokowo-ruchową. Przygotowuje do nauki pisania, rozwija motorykę małą i uczy pojęć matematycznych.

Ale nie tylko! Zabawa ta uczy werbalizacji spostrzeżeń, wyciągania wniosków oraz czerpania radości z odkrywania – jest to więc wspaniała zabawa badawcza!

Materiały jakie będziecie potrzebowali to oczywiście ryż, biały lub kolorowy. My z Milenką osobiście preferujemy kolorowy. Dodatkowo przygotuj różnej wielkości pojemniki plastikowe, metalowe i szklane oraz rolki po ręcznikach papierowych.

Tę zabawę pokażę Ci w dwóch wariantach: dla dzieci młodszych i starszych.

Zaczniemy od młodszych dzieci,ale to nie znaczy, że tych zabaw nie możesz przeprowadzić ze starszakiem! Oczywiście, że możesz!

Na początek rozłóż tkaninę, stare prześcieradło, obrus, ceratę na podłodze i postaw na niej miskę lub pudełko z ryżem.

Poproś aby dziecko zanurzyło dłonie w ryżu i opisało co czuje. Możesz pomóc mu zadając na przykład pytania:

– Jaki jest ryż?

– Duży czy mały?

– Ciepły czy zimny?

– Twardy czy miękki?

Następnie zaproponuj dziecku zabawę w solenie kanapki. Zabawa polega na tym, że jedna rączka dziecka jest kanapką, którą trzeba posolić. Drugą rączką dziecko nabiera ryż z miski i obficie soli rączką czyli kanapkę. Pokaż dziecku w jaki sposób Ty solisz swoją kanapkę czyli rękę, niech przyjrzy się w jaki sposób poruszasz palcami podczas czynności solenia. Pamiętaj także o tym aby porównać solenie wierzchu i środka dłoni.

Kolejną zabawą jaką chcę Ci zaproponować to ryżowa prasa.

Zabawa polega na tym, że dziecko zgniata ryż najpierw w jednej dłoni, próbując ścisnąć go z całej siły, a następnie stara się pocierać ryż znajdujący się pomiędzy dłońmi – raz lekko, raz mocno, badając jakie doznania zmysłowe – dotykowe, ale także słuchowe, wywołuje ta zabawa.

No cóż…dwie zabawy za nami, mam nadzieję, że Ci się podobały, ale odczuwasz niedosyt?

Tak? To świetnie, bo ja dopiero się rozkręcam!

Teraz przygotuj różnej wielkości pojemniki, wykonane z różnych materiałów: będziemy więc mieli pojemniki plastikowe, metalowe, szklane ale także mogą być tekturowe. Na początku pozwól dziecku swobodnie manipulować pojemnikami, otwierać, zamykać, odkręcać wieczko – jeśli użyjesz szklanego słoika. Nie spiesz się, nie poganiaj dziecka, to nie są zawody na czas. Jeden maluszek będzie badał pudełka 5 minut inny 30. To nie są zawody, czas tutaj nie gra żadnej roli, dziecko ma swobodnie badać, bawić się zgodnie z własną inicjatywą.

W trakcie zabawy poproś dziecko aby posłuchało, czy ryż, który wpada do plastikowego, metalowego, szklanego i tekturowego pojemnika, wydaje taki sam dźwięk?

Możesz motywować dziecko do opisania własnymi słowami swoich słuchowych spostrzeżeń. Przydadzą się tutaj pytania pomocnicze, takie na przykład jak:

– W którym pojemniku spadający ryż najbardziej hałasował?

– Gdzie spadał najciszej?

– W których pojemnikach wydał podobny dźwięk?

Co jeszcze mogę ci zaproponować?

Daj dziecku rolkę po ręcznikach papierowych i poproś dziecko, aby przesypało ryż przez rolkę do wskazanych przez Ciebie pojemników i napełniło je na przykład do połowy, albo zakryło tylko dno lub napełniło je po brzegi.

W ten sposób dziecko ćwiczy nie tylko koordynację wzrokowo-ruchową, ale także uczy się pojęć matematycznych.

A jakie zabawy mogę zaproponować Ci dla starszych dzieci?

Przygotuj 3 pojemniki o różnej objętości – na przykład jakiś pojemnik szeroki i płaski, kolejny wąski i długi oraz pośredni między tymi dwoma.

Poproś dziecko aby zapełniło je ryżem po brzegi i porównało objętość pojemników oraz określiło szacunkowo, gdzie ryżu jest więcej, a gdzie mniej, a następnie sprawdziło swoje szacunki.

Może to zrobić wysypując ryż do tekturowego pudełka i oznaczając kredką na pudełku ilość ryżu którą przesypało z każdego pojemnika.

Pamiętajcie o tym, aby za każdym razem opróżnić tekturowe pudełko.

Inną zabawą

jaką chcę Ci zaproponować jest prosta zabawa ćwicząca chwyt pęsetkowy. Przygotuj butelkę o wąskiej szyjce i poproś dziecko aby zapełniło butelkę ryżem wsypując do niej ryż paluszkami.

W międzyczasie przygotuj kubek i 3 pojemniki o różnej objętości. Poproś dziecko, aby napełniło kubek ryżem po brzegi i przesypało do każdego pojemnika zawartość kubka.

Pamiętajcie, że przed wsypaniem ryżu do kolejnego pojemnika, dziecko musi ponownie napełnić kubeczek ryżem po brzegi.

Zadaniem dziecka jest określenie, w którym z pojemników ryżu jest więcej, a gdzie mniej.

Zabawa jest bardzo podchwytliwa, ponieważ oczywiście w każdym z pojemników ryżu jest tyle samo, dziecko wsypało taką samą ilość ryżu.

Jeśli dziecko nie wychwyci tej zależności, że do każdego pojemnika o różnej objętości wsypuje tyle samo ryżu, czyli w każdym z pojemników jest go tyle samo – pomimo że wydaje nam się, że w najmniejszym naczyniu jest go najwięcej, a w tym największym – najmniej, to znaczy, że zabawę trzeba przeprowadzić raz jeszcze.

Pamiętajcie, że eksperymentowanie to najlepszy sposób na naukę!

I to wszystkie zabawy jakie przygotowałam dla Ciebie w tym odcinku.

Mam nadzieję, że Wam się podobały i bardzo miło mi będzie gdy wyślesz mi informację zwrotną o tym jak podobały Wam się te zabawy. I najważniejsze! Jak podobały się Waszym dzieciom!

Do kolejnego naszego spotkania, oprócz ryżu przygotuj sobie także pudełko po butach, groch makaron świderki, miskę, kolorowy karton, brystol. Kredę i plastikowy kubek po jogurcie.

A na dziś to wszystko, bawcie się dobrze i do usłyszenia!


Podziel się z innymi

Jeśli Ci się podobało i uważasz, że mój podcast jest warty polecenia, podziel się linkiem ze światem.

To co? Do usłyszenia w kolejnym podcaście!


Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?

Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!

Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.



Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?

Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.




Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?


Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!

ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:



*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.



 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *