Chlapu chlap – czyli ćwiczenia motoryki dużej

Chlapu chlap – czyli ćwiczenia motoryki dużej

Ostatnio głównie piszę o ćwiczeniach motoryki małej, ćwiczeniach pamięci itp.

Kolejnym, bardzo ważnym elementem terapii są ćwiczenia sprawności ruchowej – bowiem przez różnego typu aktywność ruchową dziecko wzbogaca swoje coraz to nowe umiejętności. Dobranie właściwych ćwiczeń do indywidualnego poziomu rozwoju psychoruchowego jest bardzo istotnym elementem terapii.

Rozwijając ogólną sprawność ruchową dziecka, dążymy do rozluźnienia i uelastycznienia zbyt silnych napięć mięśniowych, wyrabiania płynności ruchu oraz usprawniania ogólnej koordynacji ruchów i kontroli nad własnym ciałem. Dziś chciałabym zaprezentować niektóre ćwiczenia motoryki dużej.

Ćwiczenia chodzenia i biegania, to na przykład zabawa w głośne chodzenie – czyli tupiemy lub ciche chodzenie czyli chodzimy cicho na paluszkach. Do zabaw tego typu zaliczamy też zabawę w kukiełkę – dziecko chodzi na sztywnych nogach.

Zabawa na nudę w deszczowe dni? Kalosze, parasol i chodzimy omijając kałuże czyli przeszkody. Po kałużach można także chodzić tupiąc i chlapiąc oraz delikatnie na paluszkach. Można zrobić konkurs kto wytupie najwięcej wody z kałuży.  Trochę będzie prania i suszenia po powrocie do domu – ale kto by się tym przejmował?

fot1

 

Korzystając z deszczowej pogody i ćwicząc motorykę dużą na kałużach, możemy też poćwiczyć motorykę małą… my zabieramy na spacer kaczkę i bawimy się w precyzyjne łapanie i puszczanie kaczki paluszkami 🙂

fot2

 

Kolejną super zabawą jest chodzenie ścieżką – czyli po torze. Za pomocą sznurka, wstążek itp wytyczamy dziecku ścieżkę z której nie może zejść. Z tego samego kawałka sznurka układamy następnie na podłodze koło. Zadaniem dziecka jest bieganie po obwodzie koła.

Bardzo ważne są także ćwiczenia równoważne – w tych ćwiczeniach stosujemy początkowo pomoc w postaci drążka do podparcia się, drugiej osoby itp. Do ćwiczeń równoważnych zaliczamy ćwiczenia typu:

  • idę wąską ścieżką – dziecko chodzi po wąskim prostym lub krętym torze.
  • jestem bocianem – czyli stanie na jednej nodze
  • wchodzenie i schodzenie po schodach
  • skakanie obunóż itp.

Kolejną grupą ćwiczeń motoryki dużej są ćwiczenia na czworakach, a w niej takie zabawy jak:

  • jestem psem, kotkiem, kurą – czyli naśladowanie chodu zwierząt
  • omijanie przeszkód na czworakach
  • skakanie w pozycji kucznej – jestem żabką
  • czołganie się
  • turlanie się – początkowo samodzielnie, później przez drugą osobę

Nie wyczerpałam jeszcze wszystkich tematów zabaw z zakresu motoryki dużej, bo jest ich cała masa. Wrócę jeszcze niebawem do tego tematu, tymczasem mam nadzieje, że zainspirujecie się tymi propozycjami podczas zabaw z dziećmi.

Pozdrawiamy Was deszczowo i zabawowo z naszą spacerową kaczką  😉

 

fot3

 


Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?

Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!

Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.



Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?

Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.




Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?


Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!

ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:



*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.



 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *