Rozpoznawanie emocji
Rozpoznawanie emocji, a także uczuć innych osób jest bardzo ważne dla rozwoju dziecka. Umiejętność rozpoznawania i kontrolowania emocji jest znaczącym elementem wychowania i kultury. Bardzo istotna jest też świadomość potrzeby ich ujawniania w określonych sytuacjach.
Z pomocą dzieciom przychodzą Państwo Elżbieta i Witold Szwajkowscy ze swoją książeczką „Nasze Emocje” która ukazała się nakładem Wydawnictwa Harmonia.
Co znajdziecie w książeczce?
Została ona podzielona na trzy części. W pierwszej autorzy podali rozmaite sposoby wyrażania podstawowych stanów emocjonalnych, które zostały opisane krótkimi, zgrabnymi rymowankami i okraszone uproszczonymi ilustracjami.
Druga część to dalsza część rymowanek z których tak słyną Państwo Szwajkowscy wraz ze wskazówkami na temat możliwych sposobów interpretowania wyglądu poszczególnych elementów twarzy.
Część trzecia zawiera krótkie rymowane historyjki nawiązujące do stanów emocjonalnych, zachowań i nastrojów dwóch postaci: Zuzi i Minki. Rymowanki zilustrowane są odpowiednimi ikonkami. Znajdziecie tutaj także pytania sprawdzające umiejętność słuchania ze zrozumieniem.
Jak pracujemy?
Nasze emocje” to typowy zeszyt ćwiczeń – w którym dziecko rysuje.
W części pierwszej zadaniem dziecka jest dorysowanie na niedokończonych rysunkach twarzy swojej interpretacji mimiki związanej z omawianym stanem emocjonalnym.
W drugiej części zadaniem dziecka jest uzupełnienie twarzy o brakujące elementy, tak żeby wyrazić różne rodzaje emocji.
Trzecia część to kolejne wspaniałe rymowanki – zadaniem dziecka jest ich uważne wysłuchanie i przedstawienie własnej graficznej interpretacji opisanych w historyjce emocji.
Jak ja rozwijam ćwiczenia nazywania i określania stanów emocjonalnych w oparciu o ten zeszyt?
Identyfikacja emocji na rysunku schematycznym.
Czytam Milence rymowankę i zanim narysuje buźkę na ilustracji, rozkładam przed nią przygotowane wcześniej etykiety z rysunkami schematycznymi.
Jej zadaniem jest wysłuchać uważnie rymowanki i wskazać odpowiednią buźkę.
Identyfikacja emocji na zdjęciu.
W analogiczny sposób jak powyżej, tym razem jednak przygotowałam Milenie zdjęcia ludzi z różnego typu minami.
Jej zadaniem jest wybrać odpowiednie zdjęcie.
Emocje malowane ryżem.
Na tacy wysypuję ryż lub inne sypkie produkty. Czytam rymowankę a Milenka musi uważnie jej wysłuchać i paluszkiem w ryżu narysować minkę. Nie ukrywam, że to jej ulubiona forma pracy z nazywaniem emocji.
Emocje w historyjkach
Ostatnią propozycją jaką dla Milenki i dla Was przygotowałam to opowiadanie historyjek – ale historyjek w które musicie wpleść emocje.
Zasady są bardzo proste: bierzemy zeszyt „Nasze emocje” oraz kości opowieści. My używamy tylko 3 kości bo większa ilość jest dla Milenki jeszcze zbyt trudna. A pamiętamy o tym, żeby nie serwować dziecku zadań wykraczających poza jego możliwości aby go nie zniechęcić. Jeśli dziecko nie potrafi budować opowieści opartych na 2 czy 3 kostkach – użyjmy jednej. Dla nas istotne jest to aby dziecko zbudowało nawet najprostsze zdanie oparte o wylosowany obrazek oraz emocję.
Jak gramy?
Pierwszy gracz na chybił trafił otwiera książeczkę. Rodzic czyta rymowankę, a dziecko mówi jaka emocja została opisana w rymowance.
Następnie rzuca kośćmi opowieści i buduje własną opowieść wykorzystując wszystkie elementy – czyli wylosowaną z książeczki emocję oraz ilustracje na kościach.
Na przykład mój ruch to strona 19 i gniew a także kości: drzewo, żółw i pszczoła.
Moja opowieść brzmiała następująco:
Dawno, dawno temu pod wysokim drzewem mieszkał mały zielony żółw Adaś. Pewnego dnia do żółwia Adasia przyleciała w odwiedziny pszczoła Ola. Ola usiadła na kwiatku, a że była bardzo malutka żółw Adaś jej nie zauważył i ją nadepnął. Pszczółka Ola bardzo się rozgniewała na żółwia bo zdeptał jej skrzydełka i nie mogła latać.
Adasiowi było bardzo przykro, że rozgniewał Olę i pogniótł jej skrzydełka.
Przeprosił ją bardzo gorąco i poczęstował pysznym sokiem owocowym. Ola przestała się gniewać na Adasia i zaprosiła go w odwiedziny do swojego domku.
Milenka ponownie wylosowała tę samą stronę czyli gniew, a jej kości pokazały: czarodziejską różdżkę, zamek i żółwia.
Oto dokładny cytat bajki jaką wymyśliła Milenka (z odrobiną, ale naprawdę odrobiną mojej pomocy – wskazywałam jej tylko kolejne kości):
Dawno, dawno temu był zamek. Był zaczalowany i mieszkała klólewna.
Klólewna była rozgniewany bo żółf nie pszyszedł po sok.
I jak Wam się podoba bajka Milenki?
Bo ja jestem oczarowana – jak po prawie 2 latach intensywnej terapii, z dziecka które mówiło 2 słowa – tak pięknie rozwija nam się mowa <3
Jesteśmy żywym przykładem na to, że determinacja w działaniach terapeutycznych, wymyślanie do każdej pomocy przysłowiowych cudów, kijów i wianków – aby dziecko się nie znudziło i miało co chwilę nowe zadania i zabawy oparte na jednej pomocy – sprawia, że dziecko chętnie siada do zabawy, która jest tak de facto ćwiczeniem.
A mowa i jej rozumienie powoli i sukcesywnie idzie do przodu.
Pozdrawiam Was serdecznie i zaglądajcie na mój profil na Facebook – wkrótce będę miała dla Was konkurs w którym nagrodą będzie książką Państwa Elżbiety i Witolda Szwajkowskich: „Nasze emocje”.
Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?
Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!
Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.
Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?
Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.
Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?
Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:
*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.
ćwiczenia funkcji poznawczych emocje i relacje czasowe i przestrzenne moim okiem zabawy logopedyczne