Przez rymowanki i rysunki do poznania nowych słów i wyrażeń
Zapytacie w jaki sposób można to zrobić?
W jaki sposób rymowanki i rysunki pomogą Waszym dzieciom poznać nowe słowa i wyrażenia?
Państwo Elżbieta i Witold Szwajkowscy wraz z genialnym ilustratorem Piotrem Zawadzkim przychodzą nam z pomocą w książeczce „Rymowane opisywanki” wydane przez Wydawnictwo Harmonia.
Jest to mała książeczka, którą z łatwością można przeoczyć na półce księgarni. Wydaje nam się taka niepozorna, jednobarwne ilustracje, jakaś taka cienka… trzymając ją w ręku można pomyśleć – ale co w niej takiego super? No niby rymowanki i obrazki – nic wielkiego. Jak niby mają rozbudowywać słownik dziecka?
Już spieszę Wam wyjaśnić.
Każda rymowanka która znajduje się w książeczce i umieszczona do niej ilustracja stanowią całość. Krótkie, atrakcyjne dla dziecka utwory zostały przez Państwa Szwajkowskich napisane tak, aby znalazło się w nich jak najwięcej sformułowań i określeń, których wyjaśnienie trudne jest za pomocą słowa. Dodatkowo słowa te zostały napisane tłustym drukiem, tak więc rodzic czytający dziecku w łatwy sposób wie na które słowa należy zwracać uwagę.
Ilustracje zawierają wszystkie wytłuszczone słowa – tak aby łatwiej było je dziecku wytłumaczyć.
W ten właśnie sposób powiązania rymowanek z ilustracjami skłania dziecko do uważnego przyglądania się ilustracji w celu odnalezienia na niej opisanych słowem cech czy szczegółów.
Dodatkowo do każdej rymowanki autorzy umieścili uwagi skierowane do rodziców, które pomagają wzbogacić kontekst poznawania przez dziecko nowych słów i wyrażeń.
Dziecko więc nie tylko słucha i wskazuje na ilustracji ale także robi miny, wykonuje gesty i proste zabawy ruchowe, wydaje dźwięki itp.
Uwagi te należy traktować jako sugestie i inspiracje, bo dla każdego dziecka potrzebny będzie inny kontekst.
Książeczkę tę należy traktować jak zeszyt ćwiczeń, a nie książkę do przelecenia od deski do deski w jeden wieczór.
Sięgamy po nią codziennie lub co parę dni, wracamy do już przeczytanych rymowanek, sprawdzamy czy dziecko zapamiętało wszystkie słowa i określenia, sięgamy po inną rymowankę lub tą samą bawimy się na wiele sposobów.
Chciałabym Wam dziś pokazać w jaki sposób niektóre z rymowanek zainspirowały nas do różnorodnych zabaw 🙂
Jedna z pierwszych rymowanek po którą sięgnęłyśmy to „Włosy”.
Czytałam Milenie rymowankę, a ona wskazywała na ilustracji włosy rozpuszczone, w warkocz splecione, te w kucyki i warkoczyki.
A później nadszedł czas na kreatywne rymowane zabawy 😉
Czytałam Milence poszczególne wersy rymowanki i przenosiłyśmy rymowankę na rzeczywistość.
Były więc włosy rozpuszczone i na boki rozczesane, były warkoczyki i kucyki 😉
A później było czesanie lal na różne sposoby zgodnie z rymowanką. Po czesaniu lal, Milena przejrzała książeczkę i sama wybrała kolejną rymowankę:
A była to rymowanka „Stawonóg” i tutaj poszłam na całość 😉
Jak poprzednio było czytanie i wskazywania na ilustracji, a później…
Ja czytałam a Milena zgodnie z tym co usłyszała w rymowance przynosiła z szafki:
Po tej miłej zabawie przyszedł czas na trudniejsze rzeczy – czyli wyjaśnienie, że para butów to dwa buciki – jeden prawy i jeden lewy. Czytałam rymowankę, a Milena układała liczmany.
„Pierwsza para to japonki”
czyli nie kładziemy jednego patyczka tylko dwa… i tak dalej i tak dalej. Ja czytałam a Milena układała patyczki, tyle par patyczków ile par butów usłyszała w czytanym tekście.
Jak myślicie czy na rymowankach można uczyć się dodawania?
Oczywiście, że tak 🙂
„Pierwsza para to japonki
odkupione od biedronki.”
Milena kładzie dwa patyczki.
„Druga para to są klapki
też kupione, lecz od żabki”.
Milena kładzie kolejne dwa patyczki. I czas na ułożenie prostego równania – policzenie patyczków i ułożenie odpowiedniego działania. Bardziej sprawnie liczące dzieci mogą układać dłuższe działania – rodzic dostosowuje ilość czytanych wersów do możliwości matematycznych dziecka.
Podczas czytania rymowanki „Kamienie” oprócz oglądania tych na ilustracji – wyszukiwałyśmy w naszym zbiorze kamieni – te opisane w rymowance, a nawet próbowałyśmy jeden rozłupać młotkiem. Kategoryzowałyśmy a kategorie zaczerpnęłam wprost z rymowanki – były więc spłaszczone, owalne, kanciaste i wiele innych. Przeliczałyśmy ile kamieni jest w każdej kategorii oraz ile mamy wszystkich razem 🙂
Rymowanych odkrywanek jest w książeczce 28 – zobaczcie więc jakie to bogactwo zabaw na różne sposoby.
Podpowiedzi na dole strony pokierują Was na odpowiednie tory, i przy kolejnym czytaniu danej rymowanki będziecie odkrywać w niej coraz to nowe pomysły do wykorzystania. Będziecie się przebierać, skakać jak żabki, robić wyłupiaste oczy a może zrobicie w domu tor przeszkód na wzór innej rymowanki?
Dziś przerobiłyśmy aż trzy rymowanki, a kolejne czekają na odkrycie i wspólne zabawy. Zapraszam Was do śledzenia mojego profilu na Instagram, gdzie na bieżąco podczas pracy z Milenką wrzucam zdjęcia. Będą zdjęcia naszych kolejnych zwariowanych zastosowań Rymowanek Odkrywanek, które za jakiś czas zbiorę w kolejny wpis na blogu 🙂
Pozdrawiam Was serdecznie!
Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?
Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!
Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.
Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?
Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.
Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?
Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:
*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.
ćwiczenia prawopółkulowe moim okiem prozodia mowy zabawy logopedyczne