Pomysły na zabawy dla dzieci z zaburzeniami funkcji słuchowych

Pomysły na zabawy dla dzieci z zaburzeniami funkcji słuchowych


Dziś chciałam zaproponować Ci parę pomysłów na zabawy dla dzieci z zaburzeniami funkcji słuchowych.

Co do nich potrzebujesz?
Dziecko.
I siebie.
No i jakąś książeczkę z ilustracjami. Może być nawet gazetka reklamowa z pobliskiego sklepu, w której na ilustracjach pyszni się dorodna marchew przeplatana promocją na ser żółty. Albo tuńczyka 😉

Na początek zebrałam proste zabawy i powiem Ci, że to są ulubione zabawy mojej córki.
Czasem czytelnicy mnie pytają „A co robimy np. w drodze do szkoły, skoro nie słuchamy radia?” Ja piszę, że ćwiczenia terapeutyczne w formie zabaw słownych, a czytelnicy proszą o konkretne przykłady.

Oto one.

To są zabawy które są świetne w kolejce do lekarza, na nudę w samochodzie, na wszystkie awaryjne sytuacje gdzie trzeba czekać i czekać, czas się dłuży, a dziecko pokolorowało już wszystkie kolorowanki które miałaś na taką okazję w torebce. Zdążyło się znudzić wszystkimi grami kieszonkowymi, a Ty masz wizję, że Twoje dziecko zaraz zacznie lewitować z nudów lub rozniesie w pył całą przychodnię.

Na pewno część zabaw dobrze znasz, tylko być może nie wiedziałaś, że wspierają rozwój analizy słuchowej 🙂
W każdym razie jeśli znasz i sięgałaś po te zabawy tylko podczas 12 godzinnej podróży samochodem na wakacje, w chwili gdy Twoje dziecko zamieniało się w osła z bajki Shrek pytając „Daleko jeszcze?” to proponuję, abyś wdrożyła je od dziś. Nawet przy okazji wieczornej kąpieli parę chwil na którąś z zabaw.

Pamiętaj!

Rozpocznij od takich ćwiczeń, które dziecko na pewno wykona bez trudu. Zaproponowane poniżej zabawy i ćwiczenia są przeznaczone dla dzieci młodszych, lecz możesz je stosować również z dziećmi w wieku szkolnym, gdy wykazują one opóźnienia w rozwoju danej funkcji.

ZABAWA 1

Mów do dziecka najpierw samogłoski, potem spółgłoski i poproś aby dziecko powiedziało jakiś wyraz na daną głoskę. U młodszych dzieci, dla ułatwienia mogą to być np. imiona, nazwy zwierząt lub przedmiotów z bliskiego otoczenia dziecka.

ZABAWA 2

Wypowiedz wyraz i poproś dziecko, aby podało pierwszą głoskę którą słyszy na początku danego wyrazu. Pamiętaj, aby zaczynać zabawę od samogłosek.

ZABAWA 3

Poproś, aby dziecko wypowiedziało jakieś trzy wyrazy zawierające np. A na początku, w środku i na końcu wyrazu. (np. Auto – mAsło – kinA).

W dalszym etapie zabawy podawaj coraz trudniejsze głoski do różnicowania słuchowego (czyli podobne dźwiękowo).

Na przykład wyraz rozpoczynający się na D i T (Dom – Tom), a później na S i C (Suma – Cuma).

ZABAWA 4

Zabawa polega na ty, aby dziecko wypowiedziało jakiś wyraz na wskazaną głoskę. Następnie dorosły (lub inne dziecko), wypowiada wyraz na głoskę znajdującą się na końcu uprzednio usłyszanego wyrazu.

Np. samochód – dom – mama – auto – oset – tatuś – śnieg – grabie – ekran – narty… itp.

ZABAWA 5

Poproś, aby dziecko wyszukało w dowolnej książeczce obrazki, na których przedstawione przedmioty mają nazwę rozpoczynającą się na przykład na: s, z, d, t, p, b.

Trudniejszą wariacją tej zabawy jest zapamiętanie wyrazów o określonej głosce początkowej.

ZABAWA 6

Pokaż dziecku ilustrację i poproś aby powiedziało na jaką głoskę rozpoczyna się nazwa pokazywanego przedmiotu, nazwało ją i powiedziało jakiś inny wyraz na tę samą głoskę.

Na przykład pokazujemy ilustrację psa, dziecko powinno powiedzieć „P – pudełko”.

ZABAWA 7

Wypowiedz jakiś wyraz i zapytaj dziecko: „Co słyszysz na początku?” Na przykład w wyrazie klicki będzie to głoska K.

Następnie zapytaj: „Co słyszysz po L w słowie klocki?”.

Stopniowo podawaj dziecku coraz trudniejsze wyrazy do analizy, aż dojdziesz do coraz bardziej skomplikowanego układu głosek, np. dziewczynka.




Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?

Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!

Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.



Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?

Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.




Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?


Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!

ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:



*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.



 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *