Nauka i terapia z kartami edukacyjnymi JUMAMI
Na naszym rynku jest mała firma, firma która jest bliska mojemu sercu. Dlaczego? Firmę tę tworzy mama – jak ja. Co więcej, taka jak ja – mama dziecka z niepełnosprawnością.
O kim mówię?
O JUMAMI. Autorskie produkty, które powstały tak jak u mnie – na poczet potrzeb terapii dziecka. Życie mamy odwrócone nagle do góry nogami po otrzymaniu diagnozy, nowa ścieżka, nowe cele i wyzwania. Głowa dziarsko podniesiona do góry i mozolna droga ku nowemu, droga do powolnego sukcesu. Zarówno w terapii dziecka, jak i we wdrażaniu autorskich pomysłów na naszym rynku.
I jak tu jej nie kochać?
No nie da się!
Widzę w działaniach Justyny ten sam ośli upór co u mnie. I to jest piękne! To pokazuje jak bardzo zdeterminowane jesteśmy my – mamy dzieci z niepełnosprawnością.
Ale przechodząc do rzeczy…
Parę słów o kartach
Karty edukacyjne JUMAMI dedykowane są dla dzieci niepełnosprawnych, u których występują:
– nieprawidłowości
ośrodkowego układu nerwowego (np. MPD)
– problemy ze wzrokiem
– opóźnienia w rozwoju mowy
– problemy w kontroli
wzrokowo – ruchowej
– problemy z koordynacją ruchową
–
zbyt mocny lub zbyt luźny chwyt przedmiotów
– trudności i
niechęć do zabaw manualnych (układanie, segregowanie itp.)
Karty JUMAMI to nowoczesne, zaprojektowane z troską o dzieci niepełnosprawne pomoce edukacyjne, które mogą znaleźć szerokie zastosowanie w procesie kształcenia i w terapii.
Zastosowanie kart
Zestawy JUMAMI mogą mieć bardzo różne zastosowanie w edukacji dziecka z niepełnosprawnością. Nadają się dla dzieci na różnym etapie o rozwoju, o różnych potrzebach edukacyjnych.
Zestawy produkowane są z troską o jakość. Karty terapeutyczne wydrukowano na twardym, grubym, odpornym na uszkodzenia papierze. Są wytrzymałe na zgięcia, otarcia i mają zaokrąglone rogi. Zadbano także o jakość wydruku, troszcząc się o dobre odwzorowanie kolorów, wyraźny kontur i białe tło.
Pomoce te stymulują koordynację wzrokowo-ruchową, pobudzają spostrzegawczość i kreatywne myślenie oraz pozytywnie wpływają na zdolności komunikacyjne. Są dostosowane do wymagań dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych i z powodzeniem mogą być stosowane w terapii dzieci niepełnosprawnych.
Dzisiaj chciałabym się bliżej pochylić nad kartami…
„Alfabet”…
… i pokazać Wam różnorodne ćwiczenia jakie możecie wykonywać ze swoimi dziećmi.
Zestaw na którym będziemy dziś pracować to: alfabet – duże i małe litery.
Przygotowałam dla Was parę propozycji zabaw i ćwiczeń, które prowadzę razem z córką. Pamiętajcie, że jeśli dana zabawa wydaje Wam się bardzo trudna, zbyt trudna dla Waszego dziecka – poziom zabawy powinniście modyfikować na potrzeby Waszego dziecka.
Taka sama literka
Ta zabawa ma na celu wspomaganie rozwoju percepcji wzrokowej dziecka na materiale literowym.
Na stoliku rozkładam karty z dużymi literami, a pod spodem rozsypuję karty z tymi samymi literami, jednak pisane mała czcionką. Ilość liter dostosowuję do możliwości dziecka.
Pamiętajcie,
aby rozsypanych liter było więcej niż liter ułożonych w rzędzie.
Palcem wskazuję pierwszą literkę (w naszym przypadku A) i pytam: Jaka to litera?
Pamiętajcie o tym, aby ćwiczenie to wykonywać od strony lewej do prawej. Gdy dziecko poprawnie nazwie literę, proszę: Połóż taką samą literkę. Lub: Gdzie jeszcze jest A?
W ten sam sposób postępujemy z każdą litera, pamiętając aby wypowiadając ją, głoskować poprawnie – bez zbędnych wokalizacji spółgłosek. R to jest R – a nie ER. T to jest T – a nie TYYYYY
Oczywiście
pamiętajcie także aby ćwiczyć – w drugą stronę. Układacie
litery małe, a dziecko dokłada odpowiednie duże litery.
Co to jest?
To jedna z naszych ulubionych zabaw. Używamy do tego celu na przykład figurek zwierząt.
Ja kładę figurkę i pytam córkę: Jak nazywa się to zwierzę? Ułóż słowo.
Milenka
układa nazwę zwierzęcia z rozsypanych kart z dużymi literami.
W kolejnym kroku jej zadaniem jest ułożenie pod spodem tego samego słowa z małych liter. Dzięki temu uczy się i utrwala sobie, że dana litera brzmi tak samo, choć wygląda zupełnie inaczej. A to zawsze A – obojętnie jak je zapiszemy.
Jeśli Wasze dzieci nie znają jeszcze takich trudnych słów – pracujcie na takim materiale jaki znają. Możecie w tym celu użyć na przykład: zdjęcia mamy lub taty, a dziecko pod fotografią układa słowo: MAMA
Jak
widzicie, my pracujemy już na naprawdę trudnych nazwach zwierząt
na przykład:
Po nazwaniu zwierzęcia i ułożeniu jego nazwy przechodzimy do kolejnej zabawy czyli:
Wyklaszcz i podziel
Zabawa
polega po prostu na tym, że proszę córkę aby wyklaskała sylaby w
ułożonym słowie i podzieliła wyraz na sylaby, kładąc na
przykład kredkę między wyklaskanymi sylabami.
Memory
Zasady zabawy są takie same jak przy klasycznej grze w memory, z tą różnicą, że pracujemy na materiale literowym.
Osoba
która odkryje dwie takie same litery (duża i mała) zabiera parę
ze stołu. Wygrywa ten gracz który po zakończeniu partii ma
najwięcej par.
Literkowe zakupy
Do przeprowadzenia tej zabawy prócz kart z alfabetem JUMAMI użyłam zestawu „Nazwij i wrzuć – warzywa” wraz z zestawem rozszerzającym czyli zestaw „Artykuły spożywcze” firmy Tulula.
Na stoliku rozsypuję żetony i ustawiam pudełko, które jest koszykiem na zakupy.
Bawimy się w ten sposób, że podaję polecenie: kupujemy wszystkie produkty na literę „B” i wrzucamy do koszyka. Co jest na literę B?
Na
przykładzie poniżej – bułka.
Utrudnieniem tej zabawy jest wersja: znajdź wszystkie produkty w których nazwie słyszysz literkę „O”
W moim pokoju
Jest to szczególnie lubiana przez Milenkę zabawa. Naprzemiennie (raz ja a raz ona) losujemy jedną kartę z literką.
W moim pokoju na literkę G znajduje się… osoba która wylosowała literę wyszukuje w pokoju Milenki przedmiotu na tą literę.
G – globus
I trochę trudniej – świetna zabawa w poznawanie świata. Znajdź na globusie coś na literę H.
H – Himalaje
Ułóż literkę
Bardzo fajna zabawa już dla młodszych dzieci. Dziecko losuje jedną kartę z literą i z patyczków kreatywnych układa taką samą. Następnie wymyśla słowo na literę T np. T – tramwaj
Literki i czasowniki
To moja wariacja zabawy kartami z literami JUMAMI oraz mojej pomocy „Kreatywne Wspieranie Mowy Czasowniki”, o których więcej mówiłam i pisałam w tym wpisie: #CzasNaPogaduchy odc.24 – Kreatywne Wspieranie Mowy Czasowniki
Na stoliku kładę kartę z literą oraz trzy czasowniki.
Co robi? – pytam wskazując pierwszą ilustrację. Czyta. Czy słowo czyta zaczyna się na literkę T?
Co robi? – pytam wskazując kolejną ilustrację. Tuli. Czy słowo tuli zaczyna się na literkę T?
Wyszukaj etykietkę ze słowem tuli.
Następnie daję Milence kartkę oraz pieczątki z alfabetem. Zadaniem Milenki jest odbić z pieczątek odpowiedź na pytanie: „Co tuli Ula?”
Mam nadzieję, że moje propozycje zabaw z kartami JUMAMI „Alfabet” Wam się spodobały. Niebawem na blogu pojawi się kolejny wpis z propozycjami zabaw kartami edukacyjnymi JUMAMI – Zwierzęta.
Pozdrawiam Was serdecznie!
Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?
Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!
Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.
Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?
Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.
Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?
Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:
*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.
analiza i synteza wzrokowa Kreatywne Wrota KreatywneWspieranieMowy Montessori materiał językowy nauka czytania wymowa wzrokowe obrazy samogłosek