Kształtowanie się lateralizacji u dzieci w wieku 4-6 lat

Kształtowanie się lateralizacji u dzieci w wieku 4-6 lat


Ostatnio na spotkaniu #CzasNaPogaduchy mówiłam Wam o kształtowaniu się lateralizacji u dzieci w wieku 0-3 lata.
Zapis tego spotkania możesz obejrzeć TUTAJ, ZAPRASZAM.

Pokazywałam Wam na nim różnorodne pomoce oraz ćwiczenia.

Dziś dalszy ciąg – czyli parę słów o lateralizacji i ćwiczeniach z dziećmi w wieku 4-6 lat

Prawidłowo rozwijające się dziecko na początku czwartego roku życia wykazuje wyraźną preferencję jednej nogi, reki, oka i ucha.

Zakończony proces formułowania się lateralizacji w tym wieku wykazują dzieci „prawostronne”. Znaczy to, że dziecko dominująca ma prawą rękę, prawą nogę, prawe oko i ucho.

U dzieci z lewostronną lub skrzyżowaną lateralizacją rzadziej w tym wieku spotykamy ostateczny wybór dominującej części ciała.

Co to znaczy?

Oznacza to, że tym dzieciom trzeba zapewnić wsparcie i regularne ćwiczenia które ułatwiają im zakończenie procesów związanych z ustaleniem się dominacji stronnej.

Bardzo mocno skupiamy się na:

  • dzieciach leworęcznych – powinny wykonywać dużo zadań doskonalących motorykę małą, ponieważ muszą rozpocząć naukę w szkole z wyrobionymi nawykami poprawnego trzymania narzędzia pisarskiego lewą ręką.
  • dzieciach lewoocznych – powinny wykonywać ćwiczenia właściwego kierunku analizowania przestrzeni (od lewej do prawej). Jeśli dziecko nie będzie odpowiednio stymulowane, może to spowodować utrwalenie się błędnych mechanizmów spostrzegania, a w konsekwencji: problemów dyslektycznych.

ZAPAMIĘTAJ!

W wyniku prowadzonych ćwiczeń NIE DOKONUJE SIĘ zmiana preferencji określonej części ciała!

Ćwiczenia te poprawiają mózgowe procesy analizowania bodźców. U dziecka tworzą się w mózgu nowe połączenia neuronalne i poprawia się komunikacja obu półkul.


Ćwiczenia

  1. Kontynuuj układanie obrazka pociętego na części: 3,4 i więcej. To już czas aby powoli wprowadzać skośne linie cięcia.

W moim sklepie możesz kupić wiele pomocy w postaci plików PDF, które zawierają tak właśnie cięte obrazki. Dodatkowo tak przygotowane do cięcia ilustracje znajdziesz w mojej książce „Kreatywne wspieranie mowy – czasowniki”, która służy nie tylko do nauki czasowników, lecz także między innymi ćwiczy analizę i syntezę wzrokową i słuchową, pamięć, koncentrację, koordynację wzrokowo – ruchową


Marzena Fenert Regina Panaś – Kreatywne wspieranie mowy – czasowniki

2. Kontynuuj z dzieckiem ćwiczenia ruchów precyzyjnych poprzez na przykład nawlekanie coraz mniejszych korali.

3. Ćwicz z dzieckiem różnego typu sekwencje na różnorodnym materiale, pamiętając o schemacie układania sekwencji: od lewej do prawej.

4. Układajcie historyjki obrazkowe. Pamiętaj o tym, aby dziecko opowiadało treść werbalizując związki przyczynowo-skutkowe w historyjce, a nie tylko analitycznie opowiadało treść poszczególnych obrazków.

5. Kolejnym etapem pracy z historyjkami obrazkowymi jest opowiadanie historyjki bez patrzenia na obrazki – jest to odtwarzanie sekwencji zdarzeń z pamięci.

6. Ćwicz z dzieckiem umiejętność obracania figur i wzorów w przestrzeni.

7. Stymuluj jak najczęściej rozwój motoryki małej, nie tylko przez prace precyzyjne, ale także przez np. zamalowywanie wyznaczonej płaszczyzny, rysowanie po śladzie, rysowanie wzorów literopodobnych, odwzorowywanie figur geometrycznych i rozwiązywanie labiryntów.

8. Cały czas kontynuuj z dzieckiem naukę czytania sylabami.

9. Odtwarzajcie wzory z czarno-białych klocków z zachowaniem właściwego kierunku: z góry na dół i od lewej do prawej.


Chcesz to zobaczyć?

Chcesz zobaczyć jak wykonywać powyższe ćwiczenia i na jakich materiałach i pomocach możesz pracować z dzieckiem?

Podczas mojego spotkania live #CzasNaPogaduchy, pokazywałam różnorodne pomoce jakie możesz użyć do ćwiczeń. Zachęcam Cię do obejrzenia zapisu tego spotkania.



#CzasNaPogaduchy to spotkanie podczas którego znajdziesz porcję wiedzy z zakresu terapii dziecka z problemami z nabywaniem i rozumieniem mowy.
Znajdziesz tu także sporo motywacji, pomysłów na ćwiczenia terapeutyczne, a także pogadamy sobie jak mama z mamą przy kawie i ciastku o wszystkim i niczym – bo nie samą terapią dziecka człowiek żyje.
Czasem się pośmiejemy, czasem poplotkujemy, pogadamy też o wodzie i pogodzie.
Podczas #CzasNaPogaduchy odpowiadam także na Wasze pytania, ale plotę również 3 po 3 co mi ślina na język przyniesie.


Jeśli masz ochotę być z nami na żywo podczas tych luźnych spotkań – zapraszam Cię w każdy czwartek o godzinie 10:00  na mój profil na Facebook lub na Instagram.

Chcę Was motywować, chcę aby na Waszych ustach pojawił się uśmiech, chcę abyście się zrelaksowały i ze zdwojoną siłą ruszyły po spotkaniu do ćwiczeń terapeutycznych z Waszymi pociechami.


Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?

Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!

Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.



Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?

Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.




Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?


Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!

ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:



*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.



 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *