Kategoryzacje – kreatywne zabawy w domu

Kategoryzacje – kreatywne zabawy w domu


Kategoryzacja jest to umiejętność podziału obiektów na dwa (lub więcej) zbiory. Dokonywanie kategoryzacji wymaga dostrzegania cech wspólnych oraz różnicujących i jest warunkowane przez działaniem zarówno lewej jak i prawej półkuli mózgu.

Najłatwiejsze dla dzieci są ćwiczenia, które pozwalają uzupełnić istniejącą już kategorię, więc od takich ćwiczeń zaczynamy.

Zasady:

Zasada jest prosta: tworzymy zbiór wieloelementowy dwóch kategorii. Potem pokazujemy dziecku te dwie kategorie, a następnie proponujemy, aby dokończyło układanie za nas. Zadania można wykonywać zarówno na obrazkach, jak i materiałach trójwymiarowych, czyli np. klockach.Ale możemy kategoryzować w każdej chwili i w każdej sytuacji. Traktujmy to jako zabawę, a nie kolejne żmudne zadanie które zadała nam logopeda – tak żeby dziecko nie zorientowało się, że ćwiczy. Na przykład wyjmujemy sztućce ze zmywarki i wkładamy do przegródek w szufladzie: łyżki, widelce, noże.

Co kategoryzujemy?

Zasada jest prosta: tworzymy zbiór wieloelementowy dwóch kategorii. Potem pokazujemy dziecku te dwie kategorie, a następnie proponujemy, aby dokończyło układanie za nas. Zadania można wykonywać zarówno na obrazkach, jak i materiałach trójwymiarowych, czyli np. klockach.Ale możemy kategoryzować w każdej chwili i w każdej sytuacji. Traktujmy to jako zabawę, a nie kolejne żmudne zadanie które zadała nam logopeda – tak żeby dziecko nie zorientowało się, że ćwiczy. Na przykład wyjmujemy sztućce ze zmywarki i wkładamy do przegródek w szufladzie: łyżki, widelce, noże.

Tak, tak pranie! Białe tu a ciemne tu 🙂 Albo mamy tu, a Milenki tu. Przy okazji można założyć spodnie na głowę i głośno rżeć jak konik „iha” – gwarantuję, że takiego szalonego konika dziecko na pewno będzie chciało powtórzyć i będzie mówić koń oraz „iha” 😉 Lub robić wiele innych zwariowanych rzeczy zabawą prowokując dziecko do powtarzania słów. A ile przy tym śmiechu i frajdy! 🙂   Pranie już wyschło – czas je poskładać. I znów kategoryzujemy: skarpetki tu a rękawiczki tu.Majtki tu a bluzki tam. Mamy tam a Milenki tu. Prawda, że proste?

Układamy zakupy: orzechy tu, jabłka tu a banany tam.

Sprzątamy koraliki po zabawie? Więc szybko je podzielmy, na początek wg. kształtu:  

Utrudnienie to…

wg. materiału z jakiego są wykonane. Drewniane tu, a metalowe tam.

Zachęcam – kategoryzujmy z dzieckiem już od małego! Misie tu, a lale tam. Klocki do pudełka, a auta na półkę….


Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?

Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!

Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.



Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?

Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.




Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?


Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!

ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:



*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.



 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *