Fiszki językowe
Fiszki językowe to bardzo interesujący sposób nauczania dzieci nowych słów i rozwijania słownictwa.
Ich zaletą jest to, że ułatwiają maksymalizację korzyści powtórzeń i poprawiają umiejętności zapamiętywania przez dzieci.
Jak zacząć wprowadzać fiszki?
Fiszki są wspaniałym narzędziem, które może być wykorzystywane do uczenia dzieci w każdym wieku, nawet małe dzieci mogą się z nimi „uczyć”.
Powtarzanie słów dzieciom, aby naśladowały je, jest najbardziej naturalną formą wczesnego nauczania.
Dodanie wskazówki obrazkowej, oprócz nauki słuchu, zapewnia doskonałą stymulację wizualną.
Kiedy używasz fiszek z dzieckiem, możesz z czasem dodawać słowa pisane, aby pomóc mu w czytaniu i pisaniu ze zrozumieniem.
Dlaczego warto korzystać z fiszek?
Teoria inteligencji wielorakiej Howarda Gardnera przypomina nauczycielom, że istnieje wiele rodzajów uczniów w jednej klasie. Badania Gardnera wskazują, że nauczyciele powinni dążyć do odwołania się do wszystkich, różnych typów uczniów podczas ich nauczania.
Szczególnie ważne jest zadbanie o uczniów kinestetycznych, ponieważ bardzo wysoki odsetek uczniów jest kinestetykami.
Fiszki do nauki mogą być jasne, kolorowe i naprawdę wpływają bardzo pozytywnie na uczniów kinestetycznych. Dlatego warto z nich korzystać podczas zajęć i zabaw.
Wiele zabaw, które opisałam poniżej spodoba się także uczniom kinestetycznym.
W przypadku dzieci uczących się czytać, fiszki mogą być używane w połączeniu z kartami słów. Karty słów – to po prostu fiszki na których znajduje się zarówno ilustracja, jak i podpis. Pamiętaj, że karty słów należy wprowadzać po kartach obrazkowych.
Jak bawić się za pomocą moich fiszek?
Szarady
Umieść fiszki na stosie ilustracjami w dół na stole lub podłodze. Jedna osoba bierze najwyższą kartę i bez jej pokazania innym osobom, próbuje bez użycia słów pokazać pozostałym graczom, to co widzi na ilustracji (lub ilustracji z podpisem).
Na przykład, jeśli karta to kurczak, dziecko udaje kurczaczka (popiskuje, może chodzić jak kurczaczek itp). Gracz który odgadnie słowo – wygrywa i to on jako kolejny bierze fiszkę i pokazuje co wylosował.
Znajdź dziwny
Każdy gracz otrzymuje kilka zestawów fiszek (np. 3 zestawy po 4 karty każdy). Zadanie polega na znalezieniu jednego słowa (lub obrazu), które nie pasuje do reszty.
Sortowanie słów
Każde dziecko otrzymuje fiszki ze słowami należącymi do różnych kategorii oraz kartki papieru z nazwami tych kategorii. Wszystkie karty są mieszane. Zadanie polega na umieszczeniu słów w odpowiednich kategoriach
Kto to ma?
Rozdaj każdemu dziecku dwie lub trzy fiszki Przywołaj obraz (opisowo np. świeci na niebie w pogodny dzień) lub słowo znajdujące się na jednej z fiszek. Dziecko posiadające fiszkę powinno wstać i powtórzyć słowo. Grajcie, dopóki wszystkie karty nie zostaną odwołane i zidentyfikowane przez dzieci.
Brakujące karty
Umieść cztery karty przed dziećmi. Daj im kilka chwil na zapamiętanie ilustracji. Następnie powiedz im, aby zamknęli oczy i zabierz jedną z kart. Powiedz dzieciom, aby otworzyły oczy. Pierwsze dziecko, które zgadnie jakiej fiszki brakuje, może zabrać brakującą kartę. Wygrywa to dziecko, które uzbiera więcej kart.
Wyścig
Przyczep kilka słówek na planszy w rzędzie. Podziel dzieci na dwie drużyny. Zawołaj jedną z powieszonych fiszek. Pierwsze dziecko, które dotknie poprawnych fiszek, wygrywa punkt dla zespołu. Jeśli bawisz się z dzieckiem w domu, po prostu pozwól by podbiegało i dotykało poprawnej fiszki – takiej, jaką zawołałaś.
Wywoływanie i utrwalanie głosek
Fiszki mogą służyć także do różnorodnych zabaw mających na celu wywoływanie i utrwalanie głosek z wymową których dziecko ma problem.
Memory
Z fiszek możesz korzystać grając w klasyczną grę memory, w której gracz usiłuje znaleźć parę takich samych ilustracji.
Fiszki językowe – co znajdziesz w środku?
W pierwszej części moich fiszek znajdziesz karty z ilustracjami oraz karty słowa, czyli ilustracja z podpisem.
Ilustracje obejmują między innymi atrybuty czterech pór roku: wiosny, lata, jesieni i zimy, a także elementy z bajek oraz rysunki różnorodnych przedmiotów.
Fiszki to zestaw 96 kart z ilustracjami oraz 96 kart słów (ilustracja i podpis), co razem daje ogromny zestaw 192 kart!
Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?
Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!
Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.
Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?
Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.
Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?
Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:
*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.
analiza i synteza wzrokowa ćwiczę z KreatywneWrota.pl gry planszowe i karciane kategoryzacje nauka czytania pamięć wykluczanie ze zbioru wymowa