Zestaw układanek edukacyjno-terapeutycznych Blue-Sky
Długo zwlekałam z zaprezentowaniem Wam tych układanek. Powód jest prozaiczny i nie jest to brak czasu.
Układanki goszczą w naszym domu dość długo, ale co zabierałam się za ich fotografowanie – to Milena mi je zabierała.
Więc odpuszczałam, zostawiałam jej układanki i czekałam na kolejną chwilę, gdy wypuści je z rąk aby zrobić Wam ładne fotki… i tak w kółko…
Aż stwierdziłam, że jak zwykle zrobię to gdy ona będzie w szkole, a ja będę miała święty spokój i udało się 🙂
Co zawiera zestaw układanek edukacyjno-terapeutycznych Blue-Sky?
W zestawie dostajecie drewnianą tacę, prostokątną podstawkę z otworami, 5 jajek, 5 kieliszków do jajek, 5 kolumn z otworami, 5 sześcianów z otworami, 3 rodzaje drewnianych szczypiec, gumki recepturki, zestaw kart trójdzielnych, schematy oraz instrukcję.
Podstawowa wersja kolorystyczna to kolory: żółty, niebieski, biały, czerwony, zielony. Znajdziecie ją tutaj: Zestaw układanek wersja standard (droższe) oraz Zestaw układanek wersja standard (tańsze).
Moja wersja kolorystyczna to kolory pastelowe, znajdziecie je tutaj: Zestaw układanek kolory pastelowe (droższe) oraz Zestaw układanek kolory pastelowe (tańsze).
Zestawy tańsze i droższe różnią się między sobą tym, czy otrzymujecie gotowe schematy, czy też pliki PDF do samodzielnego wydruku i przygotowania. Autor pomyślał więc o tych, którzy wolą kupić tylko układankę, a schematy wydrukować samodzielnie w domu – wielkie brawa!
Każde z 3 rodzajów szczypiec jakie otrzymujecie potrzebują innej siły nacisku ręką – od tych które są najłatwiejsze w obsłudze do takich które wymagają użycia większej siły i kontroli ręki.
Przy wszystkich opisanych ćwiczeniach, możecie zaproponować dziecku dowolny wybór szczypiec do pracy lub – jeśli dziecko jeszcze nie radzi sobie szczypcami – pracę rączką.
Jak możemy pracować?
1. Dziecko układa podstawki do jajek, a następnie przy pomocy szczypiec lub rączki wkłada jajka do odpowiedniej podstawki. To ćwiczenie mogą wykonywać już około 1,5 roczne dzieci.
2. Układamy przed dzieckiem kwadratowe sześciany kolorem do góry. Oczywiście poziom trudności dostosowujemy do dziecka. Możemy zacząć od 2 elementów i stopniowo zwiększać ilość. Ja z Milenką pracuję na razie na 3 elementach.
Następnie zadaniem dziecka jest zapamiętanie kolejności kolorów oraz odwrócenie sześcianów – kolorem do dołu (aby kolor był niewidoczny).
Teraz dziecko za pomocą dowolnych szczypiec lub ręki wkłada jajka w otwory, zaczynając od lewej strony – tak jak zapamiętało kolory na klockach przed ich odwróceniem:
Na koniec ćwiczenia dziecko wyjmuje jajko z podstawki, układa je przed nią, odwraca i sprawdza czy dobrze zapamiętało kolejność ułożenia kolorów.
3. W ten sam sposób możemy postępować z kolumnami:
Na które po zapamiętaniu kolejności kolorów i obróceniu dziecko układa jajka:
4. W ten sam sposób dziecko może pracować z kolumnami i kieliszkami:
A po odwróceniu od razu dziecko widzi – gdzie zrobiło błąd:
Karty trójdzielne – jak z nimi pracować?
W zestawie otrzymujecie także karty trójdzielne – jak z nimi pracować?
Jak z każdymi typowymi kartami trójdzielnymi – czyli na początek: lekcja trójstopniowa czyli trzy etapy wprowadzania nowego słownictwa.
Po pierwsze prezentacja, podczas której dziecko poznaje nowe słowo. Po drugie identyfikacja, podczas której dziecko utrwala nowe słowo. Po trzecie przywoływanie z pamięci.
Jak przeprowadzać lekcję trójstopniową pisałam w tym wpisie: Rozszerzanie słownictwa przy użyciu kart Montessori.
Jak już dziecko opanuje słownictwo z kart dołączonych do zestawu przystępujemy do pracy. Wybieramy jedną kartę, dajemy dziecku i…
1. Zadaniem dziecka jest powiedzieć/przeczytać gdzie położone jest jajko i odwzorować to samo przy użyciu układanki.
Lub na odwrót – dziecko najpierw buduje, później szuka odpowiedniej karty.
2. Poznajemy położenie w przestrzeni – które jajko jest wysoko a które nisko?
3. Nauka przyimków: NA
A teraz OBOK:
4. A jak znudzą Wam się przyimki, to może czas na budowanie dowolnych konstrukcji dla relaksu?
Praca ze schematami
Do zestawu dostajecie dołączone mnóstwo różnorodnych schematów do pracy, a w nich między innymi takie fajne schematy do samodzielnego układania wzorów:
Jak pracujemy ze schematami?
1. Układamy przed dzieckiem pasek ze schematem kolorów i prosimy aby odwzorowało taki sam układ kolorów przy użyciu jajek i kieliszków.
2. Kolejny schemat na przykład takiego typu i odwzorowywanie przy użyciu sześcianów.
3. A później dodatkowo na sześciany dziecko układa kieliszki i jajka.
4. I kolejna wariacja – dziecko odwzorowuje schemat przy użyciu prostokątnej podstawki i kieliszków do jajek.
5. Albo jajek 😉 Jak widzicie możliwości jest mnóstwo.
6. A jak położymy wzór w pionie to…
Jeszcze Wam mało? Super! A co powiecie na układanki lewopółkulowe?
Układanki lewopółkulowe
I tutaj także mamy ogrom możliwości i tylko nasza wyobraźnia nas ogranicza. Zaczynamy powolutku, na początku…
1. Prosty wzór na karcie – tylko 2 kolory do ułożenia pod spodem na przykład przy użyciu sześcianów:
2. Teraz coraz trudniej:
3. A jakby ten sam wzór potraktować inaczej i ułożyć układankę przy użyciu czegoś innego niż sześcianów? Da się? Oczywiście, że tak, spójrzcie:
4. Jak te łatwe wzory to będzie dla dziecka przysłowiowa kaszka z mleczkiem, dajemy mu taką kartę i… 😉
No dobrze…. Wykorzystaliśmy wszystkie załączone schematy i co dalej?
TADA! Bierzemy się za samodzielne tworzenie schematów 🙂
Na czystym pasku sami układamy dowolne wzory do odwzorowania, na początek proste, 2 lub 3 elementy.
Później coraz trudniej:
Możemy też tak:
I na wiele…wiele…wiele innych sposobów. Możecie sami układać schematy, robić układanki lewopółkulowe – właśnie po to autor dołączył puste schematy z podklejonymi rzepami 🙂
W dzisiejszym wpisie skupiłam się tylko na tym co możecie zaproponować dziecku bez żadnych specjalnych przygotowań. W jednym z kolejnych wpisów pokażę Wam jak z układanki zrobić pomoc do nauki czytania metodą sylabową i jak w łatwy sposób można zrobić z niej super grę planszową.
I na koniec… debata nad ceną 😉
Niejednokrotnie spotkałam się z Waszymi wypowiedziami, że cena pomocy Blue-Sky jest strasznie wysoka.
Tak, owszem, nie neguję – cena jest wysoka.
Ale teraz zastanówmy się chwilę…
Czy za ceną idzie jakość? Zdecydowanie tak.
Czy za ceną idzie bezpieczeństwo? Zdecydowanie tak – macie pewność, że farby którymi pomalowana jest układanka są atestowane.
Czy za ceną idzie staranne przygotowanie produktu pod kątem edukacyjno-terapeutycznym? Zdecydowanie tak. Grzegorza, w projektowaniu układanek, sprawdzaniu ich poprawności wspieram ja i Pani Ewa Nikołajew – Wieczorowska z Centrum Uśmiechu Dziecka Montessori. Macie więc pewność, że nie kupujecie kota w worku – tylko pomoc, sprawdzoną i przetestowaną.
Zdaję sobie sprawę, że pomoce które polecam, czasem nie są tanie… Ale opisując pomoce i polecając je Wam, własną osobą ręczę, że rzeczy które polecam są warte swojej ceny.
Na koniec krótki filmik, o tym jak Milenka się bawi układankami:
Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?
Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!
Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.
Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?
Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.
Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?
Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:
*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.
analiza i synteza wzrokowa ćwiczenia funkcji poznawczych ćwiczenia lewopółkulowe ćwiczenia prawopółkulowe moim okiem motoryka mała rozmieszczenie przedmiotów w przestrzeni sekwencje wzrokowe układanki lewopółkulowe