Wprowadzamy kalendarz pogody

Wprowadzamy kalendarz pogody


Życie dorosłych porządkuje kalendarz. Jak jednak zwrócić uwagę dziecka na cykliczność dni tygodnia i miesięcy oraz zmienność zjawisk pogodowych? Wykorzystując Kalendarz Pogody, który zaangażuje dzieci i stanie się częścią codziennego rytuału w przedszkolu lub w domu. Dziecko zapoznaje się z podstawowymi pojęciami dotyczącymi pogody, potrafi nazwać pory roku, dni tygodnia, miesiące.

Nasz kalendarz pogody

Praca z kalendarzem zachęci dziecko do systematycznego obserwowania zmian atmosferycznych, określenia stanów pogodowych, rozpoznawania i właściwego interpretowania graficznych symboli pogodowych.

W internecie można znaleźć wiele typów Kalendarzy Pogody – zarówno pomysłów do samodzielnego wykonania, jak i gotowych Kalendarzy, które wystarczy kupić i czekać na listonosza. Wszystkie Kalendarze jakim się przyglądałam były niestety zbyt skomplikowane dla Milenki. Przypinanie dni tygodnia, nazw miesięcy, pór roku, pogody – to jest zdecydowanie zbyt dużo dla mojej córki. Poza tym cena takiego kalendarza w wysokości 60 czy 80 zł także nie zachęciła mnie do zakupu.

Jak przygotowałam kalendarz pogody?

Na początek skupiłam się tylko na dniach tygodnia i obserwacji pogody.
Przygotowałam planszę z dniami tygodnia napisanymi czcionką bezszeryfową Arial – zgodnie z wytycznymi symultaniczno-sekwencyjnej nauki czytania. Nazwy dni tygodnia wprowadzam córce globalnie. Dodatkowo pod każdym dniem narysowałam kropki, które pomogą jej policzyć i zrozumieć który dzień tygodnia jest dziś. I tak poniedziałek – to pierwszy dzień tygodnia, więc jedna kropka, wtorek – drugi dzień – więc dwie kropki. I tak dalej.

Przygotowałam także etykiety z podstawowymi zjawiskami atmosferycznymi: słońce, częściowe zachmurzenie, deszcz, śnieg, burza itp.
Całość wydrukowałam, zalaminowałam. Na planszy Kalendarza i etykietkach przyczepiłam rzepy. Na naszym kalendarzu pogodę będziemy obserwować dwa razy dziennie – rano i po południu.
W dolnej części kalendarza, również umocowałam rzep na którym umieściłam piktogramy, które córka po prostu przenosi w odpowiednie miejsce.

W późniejszym czasie wykonam córce kolejną planszę, na której dni tygodnia będzie już przyczepiała sama i wprowadzę jej wtedy pory roku, następnie miesiące itd. Na początku skupiam się na zupełnych podstawach i prostocie kalendarza, aby pomóc jej zrozumieć i zapamiętać kolejności dni tygodnia oraz zmienność zjawisk atmosferycznych. Starsze dzieci, które już osiągnęły ten pierwszy podstawowy poziom, na pewno poradzą sobie z bardziej skomplikowanym, wieloelementowym Kalendarzem Pogody, w którym występują pory roku, miesiące a nawet data dzisiejszego dnia.




Co daje praca na kalendarzu pogody?

Nasz Kalendarz Pogody jest bardzo prosty, ale mimo swej prostoty pomaga dziecku:
– doskonalić umiejętność przeliczania w zakresie do 7
– kształtować pojęcie liczby w aspekcie porządkowym (Wczoraj była środa, to trzeci dzień tygodnia, który dzień tygodnia jest dziś? Policzymy razem?)
– kształtować umiejętność odczytywania pogody za pomocą piktogramów (jaka pogoda była wczoraj?)
– utrwalać znajomość nazw dni tygodnia
– ćwiczyć systematyczność i wytrwałość (na małą skalę, ale trzeba jednak pamiętać o regularnym wypełnianiu kalendarza)
– ćwiczyć spostrzegawczość i umiejętność obserwacji zjawisk pogodowych
– poszerzać słowik czynny i bierny

Co jeszcze?

Po namalowaniu piktogramów w części 2 zostało mi jeszcze dużo miejsca na kartce. Szkoda było marnować papier, więc dorysowałam piktogramy pogodowe czarno-białe. Dziecko może je dowolnie pokolorować.

Taki kalendarz możecie również bardzo prosto przygotować sami: na kartce papieru narysować, tabele a dziecko może samo malować piktogramy pogodowe. Ja postanowiłam zrobić kalendarz z przyczepianymi piktogramami, bo wiem, że mojej córce malowanie znudziłoby się po jednym dniu. W ten sposób jestem w stanie przyciągnąć jej uwagę oraz chęć współpracy przez dłuższy okres czasu.

W pierwszy wieczór, w którym pokazałam jej kalendarz i tłumaczyłam zasady jego działania, była tak szczęśliwa, że może przyczepiać dowolnie piktogramy, że  pogoda w naszym mieście przez cały ubiegły tydzień zmieniała się chyba 100 razy 😉
Nasz kalendarz przymocowałam za pomocą magnesów na lodówce w kuchni. Można także zrobić dziurki, przepleść sznureczek i powiesić w dowolnym miejscu.

U nas wczoraj było słonecznie, a po południu bardzo wietrznie. Dziś jest piękne słońce, a u Was?



Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?

Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!

Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.



Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?

Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.




Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?


Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!

ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:



*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.



 

7 komentarzy

  1. Świetny sposób na zapoznanie dziecka z przemijaniem kolejnych dni, pojęciami „dzisiaj”, „wczoraj”, „jutro”, a także porami dnia i stanami pogody! Proste, czytelne, a zarazem przyjemne i interesujące dla dziecka 🙂 z doświadczenia wiem, że wymienione wyżej umiejętności są trudne dla naszych podopiecznych, a taka pomoc jest idealnym sposobem na ich naukę. Pozdrawiamy i zapraszamy do siebie 🙂

    • Marzena pisze:

      Bardzo dziękuję za komentarz. Zgadzam się z Panią. Milenka jeszcze trochę nie ogarnia terminów i pojęć takich jak „wczoraj”, jutro” ale mam nadzieję, że praca z tym kalendarzem pogody pomoże jej zrozumieć upływ czasu oraz chętnie będzie prowadziła obserwację zjawisk atmosferycznych.

  2. miraga pisze:

    Świetne wykonanie. U nas dni tygodnia też słabo niestety, ale pory roku coraz lepiej.

    • Marzena pisze:

      U nas ani dni tygodnia, ani pory roku – na razie to jedna wielka abstrakcja – ale pilnie się uczymy 🙂

  3. AK pisze:

    U mnie za to syn pory roku ma opanowane czym mniej więcej się charakteryzują i jak idą po kolei. Za to męczy nas ciągle o dni tygodnia, codziennie się pyta jaki dziś jest dzień tygodnia, ale na razie nie jest w stanie zapamiętać. Wczoraj, jutro i dziś myślę, że rozumie dobrze. Bardzo się cieszę, że ma Pani chęć i siłę udostępniania takich przeróżnych rzeczy, bo Ja całkowicie nie mam uzdolnień plastycznych w żadnej chyba dziedzinie.

    • Marzena pisze:

      U nas niestety, mimo całego mojego entuzjazmy Milcia ma nadal problemy ze zrozumieniem zależności między tym co widzi za oknem a tym co ma przypiąć na tablicy. No ale afatycy tak niestety mają i czeka nas jeszcze ogrom pracy.
      Fajnie, że Pani synek już rozumie pory roku – u nas ten temat to nadal „czarna magia” .

  4. Cudowna pomoc! Trafia w nasze potrzeby w dziesiątkę! Właśnie chciałam dla córki robić mapę pogodową, ale myślę, że taki kalendarz pogody będzie nawet lepszy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *