Rozwój motoryczny dziecka w 1 roku życia

Rozwój motoryczny dziecka w 1 roku życia


Mówiąc o rozwoju motorycznym dziecka w 1 roku życia, wspomina się najczęściej o rozwoju lokomocji, postawy, manipulacji – aby w konsekwencji u dziecka starszego (w wieku przedszkolnym) móc analizować poziom rozwoju motoryki dużej i małej.


Rozwój ruchów głowy w poszczególnych miesiącach

  • Pierwszy miesiąc życia – odrywanie noska od maty i niskie unoszenie głowy
  • Drugi miesiąc życia – unoszenie główki pod kątem 45 stopni
  • Trzeci miesiąc życia – unoszenie główki pod kątem 90 stopni, utrzymywanie sztywnej główki przez ok. 1 minutę podczas pionowego trzymania dziecka
  • Czwarty miesiąc życia – unoszenie głowy pod kątem 90 stopni, utrzymywanie sztywnej główki podczas pionowego trzymania dziecka
  • Piąty miesiąc życia – unoszenie się dziecka na przedramionach, odwracanie główki w kierunku bodźca
  • Szósty miesiąc życia – swobodne obracanie głowy w kierunku bodźca

Ćwiczenia

  • Kładź dziecko często na brzuszku.
  • Po ukończeniu przez dziecko 3 miesiąca mów do dziecka melodyjnym głosem „z góry”. Dopiero wtedy dziecko lokalizuje źródło dźwięku.
  • Nad łóżeczkiem powieś czarno – białą karuzelkę, obrazkami skierowanymi w stronę buzi dziecka

Zestaw kontrastowych kart do stworzenia trzech, różnorodnych karuzelek nad łóżeczko dla niemowlęcia, kupisz w moim sklepie:



Umiejętność siedzenia

Umiejętność ta kształtuje się stopniowo, począwszy od trzeciego miesiąca życia i uzależniona jest od siły mięśni tułowia oraz zdolności utrzymywania głowy w pozycji pionowej.

Rozwój umiejętności siedzenia w poszczególnych miesiącach życia

  • Piąty miesiąc życia – samodzielne siedzenie z podparciem
  • Szósty miesiąc życia – samodzielne siedzenie bez podparcia trzymając się szczebelek
  • Siódmy miesiąc życia – samodzielne siedzenie bez podparcia i zdolność wykonywania ruchów w pozycji siedzącej
  • Ósmy miesiąc życia – samodzielne siadanie z pozycji leżącej (w dowolny sposób)

Pamiętaj!

Umiejętność samodzielnego siedzenia TO NIE TO SAMO co umiejętność samodzielnego siadania.

Technika samodzielnego siadania jest mocno zindywidualizowana i zależy od siły fizycznej i stopnia rozwoju określonych partii mięśni.

Pamiętaj o tym, aby nie sadzać dziecka okładając je poduszkami! Podane powyżej informacje służą jedynie celom informacyjnym!


Rozwój umiejętności stania

Rozwój mięśni nóg i tułowia pozwala dziecku na samodzielne stanie w siódmym lub ósmym miesiącu życia. 10 miesięczne dziecko powinno już pewnie stać, przytrzymując się podpory.

Rozwój umiejętności stania w poszczególnych miesiącach życia

  • Czwarty miesiąc życia – dziecko podtrzymywane pod pachy opiera nóżki na podłodze i utrzymuje na nich ciężar ciała.
  • Piąty miesiąc życia – dziecko doskonali umiejętność utrzymywania prosto sztywnych nóżek.
  • Szósty miesiąc życia – podciągane za rączki przechodzi z leżenia do siedzenia lub z siedzenia do stania. W pozycji stojącej podejmuje próby samodzielnych kroczków.
  • Siódmy miesiąc życia – dziecko samodzielnie stoi.
  • Ósmy miesiąc życia – pierwsze próby samodzielnego wstawania trzymając się podpory.
  • Dziewiąty miesiąc życia – dziecko doskonali umiejętność wstawania.
  • Dziesiąty miesiąc życia – dziecko dokonuje pierwszych prób podnoszenia się z klęku lub raczkowania.
  • Ostatnim etapem poprzedzającym chodzenie jest przemieszczanie się przytrzymując się mebli.

Rozwój chodzenia w poszczególnych miesiącach

  • Szósty miesiąc życia – pierwsze próby stawiania kroków podczas przytrzymywania pod pachy.
  • Siódmy miesiąc życia – samodzielne stanie z podparciem oraz próby małych kroczków.
  • Ósmy miesiąc życia – to doskonalenie sprawności zdobytych w 7 miesiącu życia.
  • Dziewiąty miesiąc – stawianie kroczków z równoczesnym przytrzymywaniem się.
  • Dziesiąty miesiąc życia – chodzenie z prowadzeniem za obie rączki.
  • Jedenasty miesiąc – chodzenie z przesuwaniem przed sobą krzesła.
  • Pomiędzy 12 a 14 miesiącem – samodzielne chodzenie

WAŻNE!

Chciałabym bardzo wyraźnie podkreślić, że opisane etapy nabywania umiejętności mogą się różnić pomiędzy różnymi dziećmi i jeśli czujesz wątpliwości – udaj się z dzieckiem do pediatry.

Chodzenie jest bowiem sprawnością, w nabywaniu której obserwujemy największe różnice czasowe u poszczególnych dzieci. Są dzieci które chodzą już w 10 miesiącu życia, a zdarzają się dzieci które osiągają tę umiejętność w czternastym miesiącu.

Jeśli jednak dziecko nie chodzi po przekroczeniu 15 miesiąca życia – jest to sygnał ostrzegawczy dla rodzica, wymagający konsultacji z pediatrą.


Chwytanie i manipulowanie

Umiejętność chwytania i manipulowania rozwija się od chwili przyjścia na świat. W chwili urodzenia się chwyt nie jest jeszcze umiejętnością dowolną – dziecko nie wie do czego służą ręce i nie używa ich jako narzędzia.

O rozwoju umiejętności chwytania mówimy w chwili gdy dziecko skończy czwarty miesiąc życia, a jego rozwój zależy bezpośrednio od rozwoju analizatora wzrokowego.

Przełomem w rozwoju jest piąty miesiąc życia, gdy dziecko uczy się wyciągać rączkę po zabawkę znajdującą się nad głową, a potem z boku. Gdy podajemy dziecku grzechotkę z góry – chwyta je obiema rączkami, a gdy podajemy ją z boku, dziecko chwyta je rączką bliższą zabawce.

Powoli pojawia się także umiejętność przekładania zabawki z ręki do ręki. od tego momentu dziecko doskonali umiejętność chwytania i manipulowania ręką.

Pamiętaj, że ciągle jest to ręka najbliższa, a nie wiodąca.

Wraz z rozwojem umiejętności chwytania zmienia się także jego rodzaj. Aby dziecko mogło doskonalić umiejętności chwytne, grafomotoryczne i manipulacyjne musi przejść i opanować poszczególne etapy rozwoju chwytu – od chwytania odruchowego, które występuje do 3 miesiąca życia do chwytania dowolnego.

Jest to proces automatyczny i może przebiegać różnie u każdego dziecka. w moim artykule „Porozmawiajmy o rozwoju i rodzajach chwytów u dzieci” opisałam poszczególne etapy rozwoju chwytu.


Odruchy

Odruchy z którymi dziecko przychodzi na świat możemy podzielić na dwie grupy: te które pozostają obecne w zachowaniu osób dorosłych (odruchy stałe) oraz odruchy, które zanikają w miarę właściwego rozwoju układu nerwowego.

Do odruchów stałych zaliczamy odruchy:

  • ssania
  • połykania
  • odruch źrenicowy
  • wydalanie moczu i kału
  • mruganie

Odruchy typowe tylko dla noworodka/niemowlęcia:

  • marszu automatycznego – przy zetknięciu stóp z podłożem dziecko wykonuje ruchy przypominające chodzenie. Odruch ten zanika w 2 miesiącu życia
  • chwytny – to zdolność silnego zaciśnięcia dłoni wokół przedmiotu. Odruch ten zanika około 3-4 miesiąca życia.
  • toniczno – szyjny – gdy noworodek lezy na wznak, a jego główkę przekręcimy w lewo, to lewa ręka dziecka prostuje się a prawa przykurcza (i na odwrót). Odruch ten zanika około 3-4 miesiąca życia
  • Moro – to nagłe wyprostowanie rączek i nóżek przez dziecko oraz odgięcie główki ku tyłowi, a następnie powolny ruch ruch rak przypominający obejmowanie klatki piersiowej. Odruch Moro występuje na silny bodziec dźwiękowy lub czuciowy. Odruch ten zanika około 5 miesiąca życia.

UWAGA!

Utrzymywanie się odruchu Moro po ukończeniu przez dziecko 6 miesiąca życia wskazuje na nieprawidłowości rozwoju układu nerwowego.

  • Babińskiego – jest to odruch bardzo ważny ze względu na diagnostyczność neurologiczną. Polega na charakterystycznym odgięciu do góry dużego palca u nogi podczas drażnienia podeszwy. Zanika około 6 miesiąca życia i zastępowany jest odruchem podeszwy charakterystycznym dla dorosłych – jest to zawijanie palców w stronę podeszwy stopy podczas drażnienia.

UWAGA!

Utrzymywanie się odruchu Babińskiego po ukończeniu 6 miesiąca życia świadczy o nieprawidłowym rozwoju centralnego układu nerwowego.


Jak bawić się z dzieckiem jakie zabawki kupić aby stymulować jego rozwój?

Podczas mojego spotkania live #CzasNaPogaduchy, pokazywałam różnorodne zabawki jakie możesz kupić aby stymulować rozwój dziecka. Zachęcam Cię do obejrzenia zapisu tego spotkania.


#CzasNaPogaduchy odc. 35 – Rozwój motoryczny dziecka w 1 roku życia from KreatywneWrota.pl on Vimeo.


#CzasNaPogaduchy to spotkanie podczas którego znajdziesz porcję wiedzy z zakresu terapii dziecka z problemami z nabywaniem i rozumieniem mowy.
Znajdziesz tu także sporo motywacji, pomysłów na ćwiczenia terapeutyczne, a także pogadamy sobie jak mama z mamą przy kawie i ciastku o wszystkim i niczym – bo nie samą terapią dziecka człowiek żyje.
Czasem się pośmiejemy, czasem poplotkujemy, pogadamy też o wodzie i pogodzie.
Podczas #CzasNaPogaduchy odpowiadam także na Wasze pytania, ale plotę również 3 po 3 co mi ślina na język przyniesie.


Jeśli masz ochotę być z nami na żywo podczas tych luźnych spotkań – zapraszam Cię w każdy czwartek o godzinie 10:00  na mój profil na Facebook.

Chcę Was motywować, chcę aby na Waszych ustach pojawił się uśmiech, chcę abyście się zrelaksowały i ze zdwojoną siłą ruszyły po spotkaniu do ćwiczeń terapeutycznych z Waszymi pociechami.


Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?

Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!

Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.



Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?

Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.




Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?


Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!

ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:



*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.



 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *