Okiem autorki: Radośnie rosnę i myślę
Z wielką przyjemnością chciałam zaprezentować Wam mój najnowszy zeszyt ćwiczeń „Radośnie rosnę i myślę – część 1” okiem moim, autorki.
Dlaczego self-publishing?
Na pewno zadajecie sobie to pytanie: Dlaczego zdecydowałam się na self-publishing? Odpowiedź jest prosta:
Jestem osobą, która lubi stawiać sobie cele i wyzwania wydające się nierealne. Mam już doświadczenie przy współpracy z wydawnictwami. Postanowiłam sobie, że chciałabym się sprawdzić, podnieść wyżej poprzeczkę i sama od A do Z wydać kolejny mój zeszyt ćwiczeń. Chciałam zdobyć nowe doświadczenie i po prostu zobaczyć jak to jest.
Bo jeśli nie stawiamy sobie nowych wyzwań to tkwimy w miejscu i nie rozwijamy się.
I jak to jest?
Łatwo nie jest. Musiałam ogarnąć i nadal ogarniam wiele drobnostek. Przygotowałam ćwiczenia, które wysłałam do opiekuna merytorycznego. Później musiałam poprawić wszystkie strony budzące wątpliwości, zbyt trudne, niejasne.
Zaprojektowałam okładkę i to też nie było łatwe. Potem długie rozmowy z drukarnią i tysiące drobnych decyzji – jaki papier, jaka okładka, poziom czy pion, jak ma wyglądać grzbiet, w jaki sposób mają być wyjmowane karty, teczka czy książka, może wyjmowane karty klejone na grzbiecie…? Pytania, pytania i tysiące drobnych decyzji, mających wpływ na efekt końcowy.
Wysyłam gotowe pliki do drukarni i dostaję zwrotną informację: „za mała pagina”. Co to jest pagina??? A…. „pagina” to jest numeracja stron!
Kolejny dzień – trzeba poprawić wszystkie strony i powiększyć numerację stron…
I znów pliki do drukarni, i znów informacja zwrotna: całość stron niżej bo nam grzbiet nie wejdzie…
I znów trzeba przerabiać wszystkie strony.
Dlaczego taki, a nie inny wygląd ćwiczeń?
Na końcowy wygląd zeszytu ćwiczeń wielki wpływ mają preferencje moje i Milenki.
Począwszy od tego, że każda karta pracy jest w poziomie. Zauważyłam, że Milenka lepiej pracuje, gdy kartkę A4 ma położoną poziomo, poprzez takie detale jak to, że każda strona ma ramkę. Po co?
Wszystkie, różnorodne karty ćwiczeń jakie robi Milenka – podpisuję datą.
Za miesiąc, czy dwa chcę móc do nich zajrzeć i porównać podobny typ ćwiczeń. Sprawdzić postępy jakie wykonała w ciągu tego czasu. Data mi to ułatwia, a jakoś optycznie bardziej lubię pisać daty z boku strony, oddzielone od zadania, a nie „po prostu gdzieś z boku”.
Dodatkowo każdą kartę pracy Milena dziurkuje i wpina do segregatora.
Bardzo nie lubię, gdy dziurki wypadają mi na ilustracjach – i tu właśnie ramka ograniczająca ćwiczenie – jest idealna. Odpowiednia, aby zmieściły się dziurki, data, a także np. adnotacje z którym ćwiczeniem miała problem i jaki.
Widzicie więc jak takie drobnostki i moje „widzimisie” wpływają na końcowy wygląd ćwiczeń.
Jedną z najważniejszych decyzji jaką podjęłam, która zajęła mi najwięcej czasu to: jak mają być wyjmowane karty?
Może klejony grzbiet aby karty łatwo się odrywały i całość do teczki?
Może po prostu forma książeczki? A może karty umieszczone w otwieranej teczce z metalowymi wąsami?
Jaką podjęłam decyzję?
Sumarycznie zdecydowałam się na takie rozwiązanie które widuje się nieczęsto – bo jest bardzo drogie w produkcji, ale które najbardziej lubię – perforacja.
Szału dostaję jak na szybko muszę wyjmować z teczek karty pracy spięte wąsami i tym plastikowym dynksem. Im częściej rozginam te wąsy tym bardziej są zmasakrowane. Plastikowy dynks zawsze się gdzieś gubi…
Po prostu klejony grzbiet, a czasem nawet szyty? Wtedy poziom mojej frustracji sięga zenitu. Albo muszę karty wycinać nożyczkami (nigdy równo nie wyjdzie), albo wydzierać (co niejednokrotnie powoduje, że poszarpie się cała strona z ćwiczeniami).
Dlatego zdecydowałam się na grzbiet klejony, a na każdej karcie będzie perforacja ułatwiająca odrywanie kolejnych kart.
Chwytam za stronę, pociągam i pięknie, równo po perforacji się odrywa. Nie tracę czasu na rozginanie wąsów w teczkach, czy wycinanie kart, bo grzbiet ćwiczeń jest szyty.
Co znajduje się w środku?
Po pierwsze cały zeszyt ćwiczeń jest czarno biały. Decyzję taką podjęłam z wielu względów. Po pierwsze – jeśli terapeuta będzie kserował karty na zadania domowe dla dziecka – czarno-białe ksero jest tańsze niż kolorowe.
Chciałam także, aby każda osoba pracująca z dzieckiem mogła karty wykorzystać maksymalnie. Oznacza to, że terapeuta może po skończeniu zadania przez dziecko dowolnie dalej na wielu kartach pracy pracować. Może podać polecenie pokolorowania Feli lub Pipi, które zawsze znajdują się w prawym dolnym rogu karty. Może polecić dziecku pokolorowanie dowolnego elementu rysunku…
Głównym celem jaki mi przyświecał było stworzenie jednego zeszytu ćwiczeń, w którym znajdą się wszelkiego typu ćwiczenia.
Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej, ćwiczenia słuchowe, grafomotoryczne, nauki przeliczania i dodawania, sekwencje, szeregi, nauka czytania metodą sylabową… ćwiczenia zarówno tematyczne, jak i atematyczne.
Dodatkowo wszystkie polecenia na kartach ćwiczeń nie są sformułowane jak na wielu innych pomocach: zrób to czy tamto.
W zeszycie ćwiczeń dziecko znajdzie polecenia typu „Pomóż Feli, pomóż Pipi” – co powoduje, że dziecko chętniej pracuje z konkretnym ćwiczeniem, gdyż pomaga konkretnej postaci uporać się z zadaniem.
Czym jeszcze wyróżnia się ten zeszyt ćwiczeń?
Oczywiście grafiką 🙂 Taką typowo moją, jaką wiele dzieci lubi, a dorośli często piszą mi, że jest bardzo fajna. Jeśli więc mamy domki – to są fikuśne. Jeśli mamy kwiatki, to nie są to zwykłe tulipany czy krokusy – ale fantazyjne, pełne zawijasków.
Jeśli zwierzątka – to również wesołe i śmieszne, narysowane ciekawą kreską. Mam nadzieję, że od strony graficznej, nie będziecie czuli się zawiedzeni.
Jak wyglądają ćwiczenia w środku?
Na pierwszej stronie dziecko poznaje postacie które poprowadzą go przez cały zeszyt ćwiczeń. Polecenie jest tutaj proste: pokoloruj postacie. Jednak już w tej chwili terapeuta może z dzieckiem pracować: „Pokoloruj włosy Pipi na żółto, a nogi Feli na brązowo”, i ćwiczyć pamięć słuchową i rozumienie poleceń.
W ćwiczeniach znajdziecie trochę kolorowania kredkami (ćwiczenia poprawnego chwytu), ale nie zabraknie moich szaleństw – czyli będziemy malować farbami i palcami. Przygotujcie też kolorowe piórka 😉
I po kolei pokażę Wam różnorodność ćwiczeń w tym zeszycie:
Labirynty:
Ćwiczenia lewopółkulowe, sekwencje atematyczne, wyszukiwanie takiego samego obrazka wśród innych obróconych w płaszczyźnie.
Ćwiczenia kategoryzacji, przeliczania, analizy i syntezy wzrokowej.
Ćwiczenia grafomotoryczne, analizy i syntezy wzrokowej na materiale tematycznym, ćwiczenia dodawania.
Ćwiczenia grafomotoryczne, nauka czytania sylabek, wyszukiwanie różnic w szeregu na materiale tematycznym i wyszukiwanie takiego samego obrazka wśród innych obróconych w płaszczyźnie.
Część pierwszą zeszytu ćwiczeń Radośnie rosnę i myślę kupisz tylko w moim sklepie:
Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?
Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!
Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.
Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?
Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.
Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?
Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:
*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.
analiza i synteza wzrokowa ćwiczę z KreatywneWrota.pl ćwiczenia funkcji poznawczych ćwiczenia lewopółkulowe ćwiczenia prawopółkulowe kategoryzacje koncentracja Kreatywne Wrota moim okiem motoryka mała nauka czytania sekwencje wzrokowe szeregi układanki lewopółkulowe wykluczanie ze zbioru wzrokowe obrazy samogłosek zabawy logopedyczne