NEWMERO – klocki matematyczne zaprojektowane z dziećmi dla dzieci
Liczby mogą być trudne do zrozumienia dla dzieci jeśli są napisane tylko na papierze. Dzieci muszą poczuć i doświadczyć liczb wszystkimi zmysłami, aby łatwiej, szybciej i przede wszystkim przyjemniej uczyć się matematyki. Z pomocą przychodzą klocki Newmero.
Do czego służą klocki Newmero?
Mogą być wykorzystane do różnych gier i zabaw, na przykład do:
– poznawania i budowania liczb
– liczenia i sortowania
– dodawania do 10 (gra „przyjaciele dziesiątki”)
– dodawania I odejmowania
Jak wyglądają klocki matematyczne Newmero?
Są to plastikowe płytki (wykonane z plastiku wolnego od PBA), które mają bardzo interesującą budowę. Każda ich część do czegoś konkretnego służy.
Wyglądają tak:
Budowa klocka także zasługuje na to aby się przy niej chwilę zatrzymać:
Po pierwsze:
Prawa i lewa krawędź to tak zwana LICZBOZŁĄCZKA.
Liczbozłączka służy do układania klocków obok siebie, aby sprawdzić czy ich suma wyniesie 10, 100 lub tysiąc.
Jeśli dwa klocki nie są idealnie połączone i między ząbkami liczbozłączki są dziurki to znaczy, że te dwie liczby nie tworzą pełnej 10-tki, setki czy tysiąca.
Po drugie:
U góry każdego klocka są wypustki tak zwane LICZYKSZTAŁTY.
Liczykształty pozwalają w bardzo łatwy sposób policzyć i zrozumieć, że cyfra to nie tylko symbol lub nazwa ale także wartość.
Po trzecie:
Wystający guzik nazwany SUMATOREM, dzięki któremu dziecko z łatwością może dodawać lub porównywać która liczba jest większa, a która mniejsza.
Po czwarte:
Wyżłobione liczby na klockach pozwalają dziecku na wodzenie palcem po cyfrze i utrwalanie sposobu jego pisania.
Propozycje zabaw dla 3 – 5 latków
Co to za cyferka?
Zabawa ta pomoże dziecku powiązać słyszaną nazwę cyfry z jej symbolem.
Na stole rozkładamy jedności (żółte klocki) i mówimy dziecku, że są to rybki, które będziemy łowić.
Zadaniem dziecka jest złowienie rybki, a następnie odczytanie jaki numer ma rybka którą złowiło. W tej propozycji gry, nie używamy liczykształtów, a tylko i wyłącznie symbolu widocznego na klocku.
Zabawę możemy uatrakcyjnić, poprzez wrzucenie klocków do woreczka i wyciąganie po jednej rybce.
Znajdź rybkę
Ta zabawa to odwrotność zabawy „co to za cyferka” i także pomoże dziecku powiązać słyszaną nazwę cyfry z jej symbolem.
Tak samo jak w poprzedniej grze, na stole rozkładamy tylko jedności (żółte klocki) i prosimy dziecko aby złowiło rybkę numer 5. Dziecko musi popatrzeć na wszystkie cyfry i znaleźć tę właściwą.
Policz liczykształty
Jest to ćwiczenie, które pomoże dziecku powiązać słyszaną nazwę z jej symbolem oraz nauczy je przeliczania.
Do zabawy potrzebne będą klocki jedności (żółte), które kładziemy na stole plecami do góry:
Następnie prosimy dziecko aby złowiło rybkę numer 3. W tej chwili dziecko nie widzi symboli, więc wyszukuje rybki tylko i wyłącznie poprzez zliczanie liczykształtów.
Po przeliczeniu i odnalezieniu właściwej rybki, dziecko odwraca klocek i sprawdza czy dobrze przeliczyło.
Znajdź większą cyfrę
Po rozłożeniu jedności na stole prosimy dziecko, aby wybrało jeden klocek (rybkę). My wybieramy drugi:
Następnie prosimy dziecko aby sprawdziło, która rybka jest większa.
W tym celu dziecko nakłada klocki na siebie używając guzika (sumatora) i sprawdza których liczykształtów jest więcej.
Zabawę tę możemy modyfikować i prosić, aby dziecko sprawdziło która rybka jest mniejsza.
Trudniejszą wersją tej zabawy jest jest porównywanie o ile większa/bądź mniejsza jest rybka. Dziecko robi to, przeliczając liczykształty na klocku.
BINGO
Bingo to kolejna fantastyczna propozycja autorów klocków. Do zakupionych klocków otrzymujecie karty do gry w bingo. Po skserowaniu kart, rozdajecie je dzieciom. Na stole wykładacie klocki i rozpoczyna się szalona rozgrywka.
Osoba prowadząca podaje liczbę, a zadaniem graczy jest sprawdzenie czy dana liczba znajduje się na ich karcie, dobranie odpowiedniego klocka ze stołu i położeniu go na swojej planszy. Po zapełnieniu wszystkich pół – gracz woła BINGO i wygrywa 🙂
Przyjaciele dziesiątki.
Gra przyjaciele dziesiątki to typowe zadanie matematyczne, polegające na dopełnianiu do dziesiątki. Jest to bardzo ważna umiejętność przy nauce dodawania i odejmowania.
Na stole wykładamy wszystkie jedności (żółte klocki) i wyjaśniamy dziecku, że każdy z tych klocków ma swojego przyjaciela. Gdy się spotkają – razem tworzą liczbę 10.
Pokażcie także dziecku, że przyjacielem na przykład 3 jest 7 – poprzez połączenie klocków obok siebie – tak, aby połączyły się liczbozłączką.
Następnie pokażcie dziecku, że na przykład klocek 2 i 1 – nie łączą się liczbozłączką. Zwróćcie uwagę dziecka, że klocki 2 i 1 do siebie nie pasują, i nie tworzą liczby 10.
Dziecko w tym momencie może także zliczyć liczykształty na klockach 2 i 1 – przekonać się, że 2 i 1 daje 3, a nie 10.
Teraz pozwólcie dziecku samodzielnie dopasowywać jedności tworząc pary przyjaciół których suma daje 10.
Tworzenie dużych liczb.
Tutaj tylko szybko Wam pokażę, jak przy pomocy sumatora dziecko może nauczyć się tworzyć liczby wielocyfrowe.
Temat ten jest tak obszerny, wymagający głębszego wprowadzenia i wytłumaczenia w jaki sposób zapoznać dziecko i wytłumaczyć mu zasady tworzenia liczb – że opiszę go w osobnym poście na blogu.
W instrukcji do klocków otrzymacie zestaw wielu, naprawdę wielu różnorodnych gier.
Moja rola nie polega tylko na odtwórczym przepisywaniu propozycji gier z instrukcji. Wiem, że ode mnie oczekujecie czegoś więcej, prawda?
Chcecie abym pokazała Wam inne możliwości pracy z tymi klockami?
Proszę bardzo 😉
Czy klocki Newmero „zagrają” z perłami Montessori?
Na początek naszej zabawy wyłożyłam na stół parę klocków i poprosiłam Milenkę aby dobrała odpowiednie koraliki:
Następnie tworzyłyśmy nastki. Milenka jest już zaznajomiona z tworzeniem nastek, bo sporo nad tym tematem pracowałyśmy na Tablicach Seguin, więc nie było to dla niej problemem.
Podawałam jej liczbę jaką ma stworzyć, na przykład 12. Wyszukiwała więc klocek 10-tkę oraz 2-kę i układała pod spodem koraliki:
A następnie łączyła je używając sumatora i tworząc 12:
Po pierwszej rozgrzewce z nastkami przyszła kolej na wyższe liczby z którymi poradziła sobie śpiewająco:
Ile waży ludzik?
Jest to moja modyfikacja gry z instrukcji, w której dziecko zlicza liczykształty i sumuje poszczególne części ludzika.
Dla nas zsumowanie tak wielu składników to jest jeszcze kosmos, więc do tej zabawy wykorzystałam także perły – bo to mamy opanowane.
Na początku zabawy, Milenka układa z jedności (żółte klocki) ludzika:
Teraz naszym zadaniem jest sprawdzenie – ile ten ludzik może ważyć?
Milenka odczytuje liczby z poszczególnych klocków (nogi, brzuszek, rączki, głowa) i obok ludzika kładzie odpowiednie perły.
I tak zbudowała obok ludzika kolorowego węża.
A teraz to już łatwizna – czyli klasyczna montessoriańska gra w węża (opis gry w węża znajdziesz tutaj) i zamiana kolorowych pereł na złote:
I kolejne części węża się zmieniają z kolorowych na złote:
Aż na koniec mamy całego złotego węża.
Ile waży nasz ludzik? Milenka sumuje złote 10-tki i już wie, że ludzik waży 40. Wyszukuje odpowiedni klocek i układa pod wężem wynik.
Brawo – zadanie rozwiązane 🙂
Czy klocki Newmero można wykorzystać do nauki czytania?
Oczywiście, że tak! I nie wierzcie tym, którzy twierdzą inaczej 😉
Na stole wykładamy jedności (żółte klocki) i przyporządkowujemy im odpowiednie sylabki, o tak:
Zadaniem dziecka jest uporządkowanie klocków – od najmniejszej cyfry do największej – wtedy uporządkowane klocki zdradzą mu swój sekret 🙂
Nie ma to jak dobry bajer zachęcający do nauki czytania 😉 Mam to opanowane do perfekcji, a Milenka aż się rwała do porządkowania cyfr rosnąco – aby poznać ten wielki sekret który skrywały klocki 🙂
A po uporządkowaniu:
No tak, dziecku trudno to przeczytać, prawda?
Wyciągacie więc przygotowane wcześniej karteczki z łuczkami, dokładacie pod spodem szyfru…i co też za tajemnicę skrywały nasze klocki?
Że Bolo lubi koty.
My też 🙂
Gdzie kupić klocki Newmero i ile kosztują?
Oficjalna strona klocków – Newmero.pl, a Fan Page na Facebook znajdziecie tutaj. Na stronie klocków w zakładce „gdzie kupić” – znajdziecie listę sklepów gdzie można je znaleźć. Mają także swoją stronę na Instagram.
A cena?
I tu już w zależności od wielkości zestawu i sklepu gdzie kupujecie, klocki kosztują od ok. 100 zł do 800 zł. każdy może wybrać sobie pasującą mu opcję.
Pozdrawiam Was gorąco i zapraszam do śledzenia wpisów na blogu, bo o tych klockach będę pisała jeszcze niejednokrotnie, podrzucając Wam kolejne nasze pomysły na zabawę z nimi:)
Teraz Wam zdradzę tylko, że Milenka już sama wymyśliła fantastyczny scenariusz do nauki kodowania offline przy użyciu tych klocków 🙂
Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?
Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!
Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.
Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?
Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.
Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?
Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:
*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.
edukacja matematyczna moim okiem Montessori materiał matematyczny