Moja pierwsza Quiet Book

Szeroki asortyment pomocy edukacyjno-logopedycznych dla dzieci, wspomagających rozwój mowy jak i terapię zaburzeń mowy (ORM, afazja, autyzm).

Moja pierwsza Quiet Book

DIY zabawy i pomoce Integracja sensoryczna Materiał sensoryczny Motoryka mała i terapia reki 14

Zadaniem Quiet Book jest poprzez zabawę uczyć dziecko pewnych codziennych aktywności, np. radzenia sobie z ubraniami (guziki, zamki, napy, sznurowadła), liczenia, czytania itp.

Skąd pomysł?

Kiedy zobaczyłam pierwszy raz w Internecie quiet book – byłam pod ogromnym wrażeniem. Ba! Co więcej – zakochałam się bez pamięci i od razu postanowiłam stworzyć córce taką książeczkę w 100% dostosowaną do niej i jej możliwości.

Jestem osobą u której od pomysłu do wykonania niedługa droga,więc po paru dniach pracy moja (a w zasadzie córki) książeczka jest już gotowa 🙂

Jakiś czas zastanawiałam się dlaczego te książeczki nazywają się quiet book? Teraz już wiem…w domu zalega cisza…a po godzinie człowiek się zastanawia: “gdzie jest moje dziecko?” 🙂

Co stworzyłam?

Nasza quiet book prezentuje się tak:



Na okładce książki jest kot norweski leśny z futrzastymi uszami i ogonkiem 😉 No dobrze…może trochę przypomina wiewiórkę 😉  Łapki kota są jednocześnie zamknięciem całej książeczki. Aby otworzyć lub zamknąć książkę trzeba kotu odpiąć/zapiąć łapki (ćwiczymy motorykę małą)



Skręcamy wąsy kota w różne dziwne wygibasy i od razu ćwiczymy motorykę małą.



Kolejne strony…

Dwie pierwsze strony to nauka liczenia poprzez przesuwanie koralików po sznureczkach.




Na kolejnej stronie – klasyk książeczek quiet book – czyli robimy pranie. Mamy pralkę z otwieranymi drzwiczkami, proszek do prania i płyn do płukania oraz cała stertę brudnych skarpet do wyprania.



A gdy skarpetki już są uprane i wysuszone (bo my mamy pralko – suszarkę 😉 ) trzeba je połączyć w pary wg. koloru i przy okazji poćwiczyć wymowę i rozróżnianie kolorów oraz kategoryzacje ze względu na kolor. Aby utrudnić córce pracę pierwszych par skarpet nie przymocowałam na stałe – więc mogę dowolnie zmieniać schemat rozmieszczenia skarpet: najpierw czerwone, potem żółte a pod spodem zielone i niebieskie…lub w innej kolejności.



Quiet Book i trening percepcji słuchowej

Kolejna strona to trening percepcji słuchowej przy użyciu gąsieniczki sekwencyjnej.

W zielonej kieszonce znajdują się kształty – które mogę w dowolnej chwili wymienić na inne gdy te już się znudzą. Sekwencje słuchowe trenujemy w ten sposób, że podaję córce sekwencję figur, jej zadaniem jest zapamiętać sekwencję jaką usłyszała i przypiąć figury tworząc gąsienicę.



Następne dwie strony to trening motoryki małej – tutaj przewlekamy sznureczek przez kółeczka.

A gdy znudzi nam się już przewlekanie jakkolwiek, znów trenujemy percepcję słuchową (np. przeciągnij przez: różowy, pomarańczowy, zielony).  I dokładnie tak samo jak w przypadku gąsienicy – jej zadaniem jest wysłuchać uważnie podaną przeze mnie sekwencję, zapamiętać i powtórzyć poprzez przewleczenie sznureczka przez kółka.



Quiet book i motoryka mała

Kolejna strona to znów trening motoryki małej (zaplatanie) oraz chwytu pęsetkowego (zapinanie spinek). Na stronie mamy panią która ma nieporządek na głowie i trzeba jaj pomóc zrobić piękną fryzurę 😉



Na kolejnej stronie z pasków robimy łańcuch. Mamy kieszonkę z paskami oraz dwa oczka łańcucha przymocowane na stałe.

Zadaniem dziecka jest uplecenie łańcucha i połączenie ze sobą dwóch elementów na stronie, o tak:



Co wcale nie jest takie łatwe, bo czasem pasek ucieka z oczka 😉



Emocje…

Kolejna strona to trening rozpoznawania i nazywania emocji. Do stworzenia tej strony wykorzystałam postać dziewczynki z mojej pomocy logopedycznej “Emocje – rodzina”. Wydrukowałam, zalaminowałam, przykleiłam na środku strony dziewczynkę.

W kieszonce – trawie znajdują się różne “buźki” dziewczynki. Zadaniem córki jest wybrać odpowiednią buźkę i przyczepić do dziewczynki. (np. dziewczynka płacze. Znajdź gdzie dziewczynka płacze).



I powoli zbliżamy się do końca książki. Po wykonaniu tylu trudnych zadań czas na zabawę i popuszczenie wodzy fantazji. Dwie kolejne strony to teatrzyk. Na jednej stronie znajdują się kieszonki z pacynkami na palec, na drugiej zaś – drzewa, chmurka – czyli sceneria do odgrywania przedstawień.




A na koniec – sensoryka

Ostatnia strona to okładka z tyłu, a na niej woreczek sensoryczny. Ale nie tylko o dotykanie tu chodzi 😉 W woreczku pomiędzy ziarenkami ukryte są różne skarby…co znajdziemy dziś? O! Żółta gwiazdka…co jeszcze tu znajdziemy?



Stworzenie tej książeczki zajęło mi około 2-3 dni, ale było warto. Nie mogę córeczki od niej oderwać, a w mojej głowie już klarują się pomysły na kolejne książeczki…i zabieram się do pracy!

Jak Wam się podoba moja pierwsza quiet book?


Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?

Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!

Zobacz moje zeszyty ćwiczeń Radośnie rosnę i myślę dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.



Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?


Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz "KOSMOS" – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:



*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.



Jeśli uważasz, że to co piszę jest wartościowe, podziel się wpisem ze znajomymi:

 

14 komentarzy

  1. Gośka pisze:

    zajebiste, pomysłowe, megarozwijające i super wykonane, szacun 🙂

    • Marzena pisze:

      dziękuję 🙂

  2. Magdalena Kowalczyk pisze:

    Ekstra 🙂 szacun 🙂

    • Marzena pisze:

      dziękuję 🙂

  3. AK pisze:

    Jakby nie Twój blog w życiu bym nie dowiedziała się o tych książeczkach. Ja nie mam zdolności do takich rzeczy, ale na szczęści można zakupić dostosowaną do swoich potrzeb np. tutaj : https://www.facebook.com/Materia%C5%82owe-ksi%C4%85%C5%BCeczki-sensoryczne-dla-dzieci-Quiet-Book-1405916179728987/?fref=photo jako, że Ty jesteś SUPER:D uzdolniona to chociaż może znajdziesz coś co Cię zainspiruje na tej stronie:)

    • Marzena pisze:

      dziękuję 🙂
      Super uzdolniona to nie jestem, ale tak się wkręciłam w robienie książeczek, że kolejną już mam w 80% gotową, zostaje tylko szycie.
      Moj najnowszy pomysł to książeczki tematyczne: teraz robię o temacie Zima – jako, że mamy zimę – więc wszystko w zimowym temacie. Później będzie wiosna, lato i jesień.

  4. Marta pisze:

    Super pomysł 🙂

  5. Becia pisze:

    Pięknie wykonana. Coś wspaniałego dla dziecka. Szkoda, że ja nie mam takich zdolności, bo mój Adaś uwielbia takie zabawy rzepowane …:-)

  6. Monika pisze:

    cudo!! gdzie można dostać taki kolorowy filc?

    • Marzena pisze:

      Dziękuję 🙂
      Kolorowy filc kupiłam na Allegro 🙂

  7. EwusiaaL pisze:

    Rewelacja 🙂 Pracochłonna i pomysłowa rzecz. Chyba pomyślę o swojej 🙂

    • Marzena pisze:

      Zdecydowanie warto 🙂

  8. Karola pisze:

    Witam piękna książeczka tez przymierzam sie żeby uszyć. Prosze
    O podpowiedz jakiej grubości powinnam kupic filc?

    • Marzena pisze:

      Ja okładki i strony szyłam z grubszego filcu impregnowanego – 4 mm. Elementy robiłam z cieńszego 2 mm 🙂

Skomentuj Magdalena Kowalczyk Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *