16 pomysłów na zabawy z Czasownikami
Kreatywne wspieranie mowy – czasowniki są efektem współpracy dwóch kobiet: matki – terapeutki i terapeutki – matki, które wykorzystały swoje doświadczenia i wiedzę do połączenia sił i stworzenia innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci.
Dla kogo jest ten zestaw?
Dla dzieci w wieku od 2 lat, zarówno w celu wspomagania rozwoju mowy jak i terapii zaburzeń mowy, a w szczególności w zakresie terapii:
– opóźnionego rozwoju mowy;
– alalii, niedokształcenia mowy o typie afazji oraz afazji dziecięcej;
– całościowych zaburzeń rozwoju (m.in. autyzm, zespół Aspergera);
– niepełnosprawności intelektualnej;
– innych zaburzeń językowych.
Co zawiera zestaw?
– kolorowe ilustracje czynności pozwalających na budowanie przez dziecko zdań i poszerzanie zasobu słownictwa;
– karty z ćwiczeniami analizy i syntezy wzrokowej, pamięci, myślenia logicznego i koncentracji uwagi;
– dodatkowe ilustracje pozwalające na wielokrotne i wszechstronne utrwalanie wprowadzonych czasowników;
– podpisy do czasowników, zdania o różnym stopniu trudności, a także pytania do poszczególnych części mowy użytych w zdaniach
– instrukcję zawierającą opis różnorodnych sposobów wykorzystania kart, będącą inspiracją do realizacji własnych pomysłów na zabawę z dzieckiem.
– 48 stron z czasownikami. Każdy z 24 czasowników został przedstawiony w formie ilustracji kolorowych i czarno-białych.
Jakie umiejętności rozwija dziecko podczas wykonywania zadań?
– poszerza słownik czynny i bierny
– utrwala poznane części mowy
– nabywa umiejętność konstruowania zdań o różnym stopniu trudności
– doskonali sprawność manualną
– ćwiczy analizę i syntezę wzrokową i słuchową, pamięć, koncentrację,
koordynację wzrokowo – ruchową
– utrwala zdobyte umiejętności na różne sposoby
– rozwija umiejętność komunikacji językowej dostosowanej do wieku i możliwości indywidualnych dziecka
Pomysły na ćwiczenia z czasownikami
Nazywanie czynności na ilustracjach
Połóż przed dzieckiem parę ilustracji z czasownikami. Pamiętaj, że we wszystkich proponowanych zabawach obowiązuje ta sama zasada: dostosuj ilość do możliwości dziecka. Młodszym dzieciom nie proponuj pracy z 10 ilustracjami, zacznij od 2 i stopniowo zwiększaj trudność.
Podczas tej zabawy dziecko losuje jedną ilustrację i nazywa czynność pokazaną na ilustracji.
Dobieranie podpisów
Dziecko dobiera podpis do ilustracji lub odwrotnie: ilustrację do podpisu. Budujcie proste zdania, zadawajcie pytania i udzielajcie odpowiedzi na zadane pytanie. Pamiętaj o geście wskazywania palcem konkretnej ilustracji.
Opowiadanie treści
Dziecko opowiada treść ilustracji samodzielnie lub poprzez naprowadzanie przez dorosłego pytaniami pomocniczymi.
Dobieranie
Dziecko dobiera początkowo ilustrację konturową do ilustracji kolorowej. Jeśli takie ćwiczenia nie sprawiają mu już problemów zaproponuj mu dobieranie ilustracji z cieniem do ilustracji kolorowej oraz dobieranie ilustracji konturowej do ilustracji z cieniem.
Czego brakuje?
To ćwiczenia uzupełniania brakujących części ilustracji oraz budowanie zdań na ich podstawie. Jest to także wspaniałe ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej.
O tym co to jest pisałam w artykule Analiza i synteza wzrokowa.
Układanie obrazka z części
Dziecko układa w całość obrazek pocięty na części i do wyboru ma obrazek pocięty w paski z cyframi, dzięki temu ćwiczy także przeliczanie oraz utrwala znaki graficzne liczb, obrazek pocięty w skosy z kolorową ilustracją oraz obrazek konturowy z cięciem w pionie.
Pamiętaj o tym, aby zabawy rozpoczynać od obrazka ciętego w pionie, gdyż jest łatwiejszy dla dziecka.
Pantomima
To jedna z tych zabaw, w które dzieci mogą się bawić godzinami. Przygotuj parę ilustracji i pozwól dziecku wylosować jedną. Za pomocą pantomimy dziecko pokazuje Ci czasownik jaki wylosowało, a Twoim zadaniem jest odgadnięcie co pokazuje dziecko. Pamiętaj, także o zamianie ról – Ty także losuj ilustracje i bierz udział w zabawie.
Wyszukiwanie
To zabawa polegająca na wyszukiwaniu czasownika nazywanego przez rodzica. Połóż przed dzieckiem dwa, trzy cztery… czasowniki i powiedz na głos czasownik.
Ćwiczenia klasyfikacji
Są to ćwiczenia które polegają na tym, aby dziecko rozdzielało pocięte i rozsypane elementy układanki i przyporządkowywało je do leżących przed nim ilustracji tych samych czasowników lub etykietek z podpisem, a następnie złożyło obrazki w całość. Pamiętajcie, że zaczynamy od dwóch czasowników i stopniowo zwiększamy trudność.
Losowanie
To zabawa polegająca na wylosowaniu przez dziecko ilustracji a następnie zbudowaniu zdań w oparciu o wylosowany czasownik. Zwracamy tutaj uwagę na to, aby dziecko starało się ułożyć jak najwięcej zdań w oparciu o wylosowany czasownik.
Liczba pojedyncza i mnoga
Są to ćwiczenia w których uczymy dziecko określania czynności w pierwszej/drugiej/trzeciej osobie, oraz wprowadzamy liczbę mnogą.
Na przykład po wylosowaniu czasownika „pije”, porozmawiaj z dzieckiem i spytaj jak odmienimy ten czasownik. Ona pije, a ja piję, a Ty?
Ćwiczenia pamięci
To zabawy polegające na zapamiętywaniu czasowników wymienianych przez dorosłego i układanie obrazków w tej samej kolejności.
Odgadywanie
Zabawa polega na odgadnięciu o którym obrazku opowiada dorosły i wskazanie go.
Co robię?
To odgadywanie czynności wykonywanych przez dorosłego podczas codziennych czynności, wyszukiwanie odpowiedniej ilustracji i wskazywanie jej.
Opowiadania
To zabawy polegające na układaniu opowiadań na podstawie wylosowywanych czasowników. Dziecko i rodzic losuję po kolei po jednym czasowniku i ja jego postawie budują opowiadanie.
Gra w memo
Podczas rozgrywki wykorzystujemy ilustrację i cień lub ilustrację i kontur.
Jeśli chcesz zobaczyć jak dokładnie wyglądają te zabawy, wytłumaczyłam je i pokazałam w poniższym filmie, serdecznie zachęcam Cię do obejrzenia.
Pamiętaj o tym że:
- Ilość czasowników wprowadzanych podczas ćwiczeń musi być dostosowana do możliwości percepcyjnych dziecka oraz poziomu jego koncentracji.
- Rozpoczynamy od takiej liczby ilustracji, która zapewni dziecku sukces i zmotywuje je do dalszej pracy.
- Ćwiczenia nie mogą być zbyt trudne – lepiej rozpocząć od takich, z którymi dziecko poradzi sobie samo lub z pomocą dorosłego.
- Podpisy do obrazków nie są obligatoryjne – można się nimi wspierać, ale nie jest konieczne ich wprowadzanie – szczególnie jeśli pracujemy z małym dzieckiem.
- Do zabawy możemy używać pacynek, misiów, lalek – aby dominującą formą pracy z dzieckiem była zabawa kierowana.
- Możemy bawić się całą rodziną lub indywidualnie z dzieckiem, w grupie przedszkolnej lub podczas indywidualnych zajęć terapeutycznych.
- Czasowniki należy sukcesywnie wprowadzać do słownika dziecka i utrwalać przy wykonywaniu codziennych czynności, nie tylko podczas zajęć.
Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?
Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!
Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.
Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?
Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.
Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?
Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!
ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:
*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.
analiza i synteza wzrokowa ćwiczę z KreatywneWrota.pl kategoryzacje video