Przesuwanka “Na wsi”

Przesuwanka “Na wsi”

28 stycznia 2016 Nauka czytania i programowanie języka polskiego Percepcja słuchowa i wzrokowa 26

Ćwiczycie z dziećmi programowanie języka polskiego? My ostatnio bardzo dużo wykonujemy takich ćwiczeń przy okazji codziennych czynności  i muszę Wam powiedzieć, że efekty są oszałamiające! Tym bardziej motywuje mnie to do dalszych wysiłków i jak największego urozmaicenia ćwiczeń.

W jednym z wcześniejszych wpisów już pisałam jak należy poprawnie programować język polski u małego dziecka i dziecka afatycznego. Dziś pozwolę sobie tylko przypomnieć najważniejsze założenia.

Dajemy dziecku „pakiet początkowy” (starter) gramatyki języka polskiego (która jak wszyscy wiemy łatwa nie jest).  Taki „pakiet” to najważniejsze kategorie gramatyczne języka polskiego, które pojawiają się stopniowo u dziecka. Dziecko, poznając te podstawowe składniki systemu języka polskiego, będzie miało narzędzie do nazywania rzeczywistości, którą postrzega oraz będzie miało wzór do budowania samodzielnych wypowiedzi w języku polskim.

Przygotowałam dziś na popołudnie córce przesuwankę “Na wsi” – jako, że w naszym domu nadal trwa montessoriański “miesiąc wiejski” 😉 Niestety nie umiem wymyślić sensowniejszej nazwy na tę pomoc. Skoro przesuwamy paski – nazwałam ją przesuwanką, ale to tylko dlatego, że musiałam wymyślić jakiś tytuł na wpis w blogu 😉

Jak będziemy się dziś bawić i programować język polski?

Do mojej przesuwanki – wsuwam pierwszy pasek z wiejskimi zwierzątkami.

IMG_2477

 

Córka otwiera okienko i uczymy się (poprzez wskazywanie i pytania): rzeczowników w MIANOWNIKU. O! Co to? Świnka? Tak, to jest świnka. I powtarzam, dając chwilę córce na powtórzenie: O! Co to? ….. Tak, brawo to jest świnka.

IMG_2479

 

Następnie  dodaję dla kontrastu DOPEŁNIACZ i BIERNIK . To formy, które są najważniejsze! DOPEŁNIACZ czyli klasyczna zabawa w JEST/NIE MA. Np. O jest świnka! Świnka robi ii. Zamykam drzwiczki i pytam: Czego nie ma? Nie ma świnki. 

IMG_2482

 

BIERNIK wprowadzam przez pytanie Co? (Kogo? Co? widzę? dotykam? jem?). Co widzisz w okienku? Świnkę. W okienku jest świnka.

Później przesuwam pasek ze zwierzątkami dalej i czas na kolejne zwierzątko czyli rzeczownik w mianowniku: O! Co to? Krowa? Tak, to jest krowa. I powtarzam, dając chwilę córce na powtórzenie: O! Co to? ….. Tak, brawo to jest krowa. I znów dopełniacz: Otwieram drzwiczki: O jest krowa. Krowa robi muu. Zamykam drzwiczki i pytam: Czego nie ma? Nie ma krowy. I biernik: Co widzisz w okienku? Krowę. W okienku jest krowa.

IMG_2485

 

I tak w kółko – wymieniając paski ze zwierzątkami. Przygotowałam córce cztery paski ze zwierzątkami, jak już te opanuje, przygotuję jej kolejne zwierzątka…albo zrobię przesuwankę o innym temacie.  Jak Wam się podoba mój pomysł na przesuwankę?

IMG_2491

 

Jak przygotowałam przesuwankę? To proste, narysowałam szablon przesuwanki, zwierzątka itp, wydrukowałam i pocięłam – to była ta łatwiejsza część.

IMG_2467

 

Następnie zalaminowałam – no dobra to też było łatwe 😉

IMG_2468

 

Teraz zaczęło się trudne. Bo i ile łatwizną jest dociąć element z laminatu na około, tak wycięcie okienka to wyższy poziom wycinania. Muszę szczerze przyznać, że nie poszło mi najpiękniej bo laminat w jednym miejscu mi pękł i wyszło mi trochę krzywo…no ale jakoś udało mi się go wyciąć z wnętrza okienka nożyczkami. Myślę, że wycinanie okienka nożem do tapet to znacznie lepszy pomysł – ale nie miałam pod ręką nożyka do tapet.

U góry i na dole paska przykleiłam kawałki taśmy dwustronnie klejącej.

IMG_2470

 

Następnie skleiłam obie części. Drzwiczki zgięłam w miejscu cienkiej szarej linii i również nakleiłam taśmę dwustronnie klejąca.

IMG_2473

 

Nakleiłam na kolorową okładkę i gotowe – przesuwanka jak się patrzy 🙂 drzwiczki się otwierają, zamykają – czapki z głów kochani 😉

IMG_2474

IMG_2476

 

Teraz tylko wsuwam z boku jeden z 4 pasków ze zwierzątkami i programujemy język polski aż huk idzie 😉

IMG_2477

 

Oczywiście podzielę się z Wami moją przesuwanką – może jeszcze komuś się przyda, nie tylko mojej córci.

Mam do Was tylko prośbę… pamiętajcie o prawach autorskich…nie pobierajcie moich pomocy, aby na nich zarabiać. Nie dzielę się nimi za darmo po to, abyście je drukowali, laminowali i….. odsprzedawali. To bardzo nieuczciwe i prawdę mówiąc powoduje, że gdy dowiaduję się o takich “przypadkach” tracę motywację, aby dawać coś za darmo. 🙁

Korzystajcie, drukujcie nieskończoną ilość razy, laminujcie, uczcie swoje dzieci i podopiecznych w poradniach…ale gdy moja pomoc już Wam niepotrzebna – nie odsprzedawajcie jej – po prostu oddajcie ją innej potrzebującej osobie, poradni, logopedzie, psychologowi…oni na pewno zrobią z tego użytek.

Dziękuję i mam nadzieję, że nikogo z Was  nie uraziłam, ale dotarły do mnie słuchy, że są osoby które tak postępują z tym co daję za darmo…

A teraz obiecane pliki, a w zasadzie jeden plik pdf  😉 Starałam się w miarę dokładnie opisać na pomocy i na blogu, co wyciąć i gdzie zgiąć – ale jak będziecie mieli jeszcze jakieś pytania – to proszę pytajcie śmiało 🙂

Edit: 29.09.2016 – Przesuwanka “Na wsi” nie jest już dostepna w sklepie.

Miłej zabawy w programowaniu języka polskiego! A może macie jeszcze inne pomysły jak wykorzystać moją przesuwankę? Podzielcie się nimi ze mną 🙂

Pozdrawiam Was serdecznie!

Jeśli uważasz, że to co piszę jest wartościowe, podziel się wpisem ze znajomymi:

 

26 komentarzy

  1. Jest Pani nieziemsko pracowita i…pomysłowa! Rewelacja! My z córcią super chętnie bawimy się zainspirowane Pani pomysłami!

    • Marzena pisze:

      Dziękuję bardzo za budujący komentarz, cieszę się, że czerpiecie tutaj trochę inspiracji do zabaw 🙂

  2. Kinga pisze:

    Fantastyczna pomoc! Każde dziecko będzie z taką pomocą chętnie pracować. Pozdrawiam! 🙂

    • Marzena pisze:

      Dziękuję serdecznie za komentarz 🙂 Cieszę się, że się Pani podoba 🙂

  3. AK pisze:

    Bombowy pomysł:) szkoda, że mój synek m to opanowane już. Ale córka rośnie i na pewno będziemy się tak bawić:).

  4. miraga pisze:

    Świetny pomysł i cieszę się, że odnosicie sukcesy gramatyczne 😉

    • Marzena pisze:

      Dziękuję 🙂
      Tak jestem oszołomiona ostatnimi postępami młodej i mam nadzieję że dalej będzie tak ładnie szło, po okresie przestoju jaki był chwilę temu.

  5. Paulina Stępień pisze:

    Pani Marzeno, jak zwykle świetna pomoc. Jestem w szoku, że niektórzy chcą zarobić na Pani pomysłach. Dla mnie jest to nie do pomyślenia. Gratuluję pomysłowości.

    • Marzena pisze:

      Dziękuję za miły komentarz 🙂
      Mam nadzieję, że teraz zasady są jasne i już więcej takie incydenty się nie zdarzą. 🙂
      Nie chciałabym prowadzić bloga i tylko pokazywać moje pomoce – wolę jednak zdecydowanie dzielićsiętym co robi- niech służy dzieciom i ich rozwojowi.
      Sama pracujac z corka doskonale wiem jak wazne jest urozmaicenie codziennej, zmudnej terapii. I kazda nowa pomoc jest na wage zlota.

  6. kinia140 pisze:

    Świetne ma Pani pomysły. Doskonała pomoc. Wykorzystam do pracy z dziećmi. Dziękuję:)

  7. EwaR. pisze:

    Bardzo prosta, ale zarazem estetyczna i do wykorzystania na wiele sposobów pomoc. Będzie testowana na dzieciach! ;)))

  8. Ania pisze:

    Pomoc bardzo fajna. Mam sugestię by wycinać okienko w części papierowej i po zalaminowaniu powstaje przezroczyste gładkie nie zadzierające się okienko. Pozdrawiam

    • Marzena pisze:

      Tak…..tutaj dokladnie widac jak przemeczona jestem. Chyba by mi sie przydaly male wakacje 😉 Na Karaibach 😉
      Faktycznie masz rację!!!
      Ja wycielam okienko w czesci papierowej, nie wiem czemu nie zostawilam laminatu na wycietym tylko uparlam sie jescze wycinac laminat?
      O tym ze mozna zrobic to nozykiem do tapet – wpadlam jak juz polamalam laminat 🙂
      A o tym ze mozna tego nie wycinac i zostawic taka szybke….dowiedzialam sie dzieki Tobie. Chyba w zyciu bym na tek prosty i genialny zarazem sposob nie wpadła! No moze po wakacjach na Karaibach 😉
      Dziekuje serdecznie!

  9. Marzena j pisze:

    Bardzo Ciesze się , że trafiłam na P. Blog. pracuję z dziećmi z opóźnionym r.m. i często potrzebuję nowych pomocy a sama już wymiękam… Dziękuję w imieniu swoim i moich uczniaczków często malutkich. Marzena

  10. Joanna pisze:

    http://www.olfa.net.pl/products/Noz-AK-1.html
    Polecam takie cudo, sprawdza się u mnie już od kilku lat i jest nie do zniszczenia 🙂

    • Marzena pisze:

      Serdecznie dziekuje za linka! Teraz juz na pewno nie bede sie meczyc nozyczkami 😉

    • Joanna pisze:

      Jeśli będzie Pani zamawiać to zachęcam do skorzystania z maty do cięcia. 40 zł to niewiele w porównaniu z komfortem wycinania. Jest ona tak skonstruowana aby cięcia “zrastały się” zaraz po użyciu, dlatego też posłuży przez długie lata nieustannej pracy. Na kartonie niestety folia przesuwa się co sprawia że efekt końcowy nie jest zbyt zadowalający. Pozdrawiam 🙂

    • Marzena pisze:

      Prawdę mówiąc obiło mi się o uszy o tych matach docięcia, jednak nie wiedziałam, że one się regenerują. Do tej pory męczę się nożyczkami. Na pewno zakupię taką matę skoro Pani ją poleca 🙂 Dziękuję serdecznie!

  11. Ania pisze:

    Świetny pomysł! Ogólnie bardzo ciekawy blog. Pozdrawiam!

  12. rene pisze:

    następny super pomysł.Wykorzystam go logopedycznie, dzieci będą naśladować odgłosy, potem może szukać ich domków i czym się żywią.

    • Marzena pisze:

      Bardzo mnie to cieszy, że przyda się także do innego typu zabaw 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.