Bajki terapeutyczne – czy pozwolą zrozumieć emocje?

Bajki terapeutyczne – czy pozwolą zrozumieć emocje?


Czy zdajesz sobie sprawę jak ważna jest świadomość emocji które odczuwamy? Czy wiesz, że dziecko trzeba nauczyć rozpoznawać emocje?

O tym jak rozmawiać z dzieckiem o uczuciach i emocjach napisałam artykuł „Jak rozmawiać o uczuciach i emocjach?„. Zachęcam Cię do jego przeczytania.

Chciałabym ten temat jeszcze bardziej rozwinąć, ponieważ nieumiejętność rozpoznawania i nazywania emocji, bardzo często przekłada się na dorosłe życie dziecka.

Na naszym rynku dostępne są wspaniałe bajki o emocjach z Wydawnictwa Gruntownia. To właśnie te bajki chcę Ci serdecznie polecić.





Jak rozmawiać z dziećmi o emocjach?

Wydawnictwo Gruntownia powstało z myślą o tym, aby w łatwy i przystępny sposób pomóc rodzicom wyjaśnić dziecku skomplikowaną naturę relacji międzyludzkich.

Autorką i pomysłodawczynią „Gruntowni” jest Maria Maruszczyk, która jest psycholożką, absolwentką: Szkoły Warsztatu i Treningu Psychologicznego INTRA, Szkoły Dramy Stosowanej Stowarzyszenia STOP – KLATKA, Kursu Teatru Forum Drama Way.

Przyznaję szczerze, że gdy przeczytałam o wykształceniu Pani Marii oczy mi się zrobiły okrągłe jak spodki.

Czy wiesz…?

  • Że wszyscy odczuwamy emocje lecz zbyt często o tym zapominamy? Szczególnie w relacjach z dziećmi.
  • Że kiedy rozumiemy, co się z nami dzieje, mamy szansę sobie pomóc?
  • Że oprócz świadomości, że czujemy dane emocje, warto poszukać sposobów, które sprzyjają porozumieniu?
  • Jaka jest różnica między szczęściem a dumą? Albo wstydem a poczuciem winy?

Dzieci uwielbiają bajki! Uwielbiają ich słuchać i je tworzyć. Możesz to wykorzystać i sięgnąć po bajki Gruntowania, aby rozprawić z problemami z nazywaniem, okazywaniem, a także rozumieniem emocji.





Co to są bajki Gruntowania?

To przepięknie ilustrowane karty formatu A4. Na jednej stronie znajduje się ilustracja, a na drugiej bajka. W środek bajki wplecione są pytania, które pomagają na chwilę zatrzymać się i zastanowić, co dzieje się z bohaterem czy bohaterką bajki.

Autorka w środku bajki kieruje pytania do dzieci, pytając, czy wiedzą, jak czuje się bohater danej bajki. Pytania te stanowią doskonały początek do rozwinięcia tematu z dzieckiem.





Te pięknie zilustrowane bajki mają za zadanie przeprowadzić dziecko przez kolejne historie z naciskiem na zrozumienie i nazwanie emocji, które towarzyszą nie tylko bohaterom, lecz tak naprawdę przydarzają się w codziennym życiu. Poruszają m.in. takie emocje jak złość, strach, smutek, wstyd, a także radość czy nadzieja.

Na jakich bajkach pracuję z Milenką?

Mamy w domu trzy bajeczki oraz piękną drewnianą ramkę do prezentacji bajki i wygodnej pracy z bajką.

BajkoRamka – to drewniana ramka rozmiarem dostosowana do kart z bajek. Powstała dzięki inspiracji japońskim teatrzykiem kamishibai. Dzięki temu żadne dziecko nie zasłania innemu, nie ma przepychania i poszturchiwania. Dzieci widzą ilustracje i mogą skupić się na czytanej bajce, a nie płaczach i dąsach, że: „A proszę Pani on mi zasłania!”

Bajka o wstydzie

Kto z nas nie odczuwał wstydu? A poczucia winy? Ale jaka dokładnie jest różnica między nimi? „Ludwiczek robi straszną rzecz” to bajka dla dzieci, która w prosty sposób tłumaczy różnicę między tymi dwoma uczuciami.





Zajączek Ludwiczek wstydził się w swoim życiu nie raz. Doskonale pamiętał swój pierwszy dzień w nowym przedszkolu. Wtedy wstyd zupełnie odebrał mu mowę. To było jednak dawno temu. Teraz Ludwiczek czuje się w Dębowym Przedszkolu jak u siebie. Jednak całkiem niedawno zrobił coś strasznego. Co to mogło być?

Podczas pracy z tą bajką porozmawiaj z dzieckiem o tym:

  • kiedy odczuwamy wstyd,
  • kiedy dorośli się wstydzą,
  • jakie uczucia skrywają się pod wstydem,
  • czemu się wstydzimy,
  • kiedy pojawia się w nas poczucie winy,
  • jak reagujemy, kiedy ktoś się wstydzi,
  • co robić, aby pomóc sobie na wstyd,
  • co sprzyja zmniejszeniu poczucia winy,
  • jakie są nasze sposoby na wstyd.

Bajka o złości

Złość to często niechciane uczucie, które jednak kryje niekiedy całe może pragnień, potrzeb i innych emocji. Jakich?





Wszyscy wiedzą, że Królowa Szarlotka jest dość… porywcza. Jednak tym razem przeszła samą siebie. Kolejny już raz wpadła do swojej komnaty, aby „wyzłościć się” na dobre. Jednak tym razem znane jej sposoby, zawodzą. Czy uda jej się choć trochę uspokoić? Jak zachowa się, gdy odkryje obecność Jabłecznika? Co wyprowadziło ją z równowagi?

Wykorzystaj bajkę „Tajemnica królowej Szarlotki” i porozmawiaj z dzieckiem o tym:

  • czemu służy złość,
  • jakie uczucia skrywają się pod złością,
  • czemu się złościmy,
  • kiedy dorośli się złoszczą,
  • jak reagujemy, kiedy ktoś się złości,
  • co robić, kiedy zalewa nas złość,
  • jak nie ranić siebie i innych,
  • jakie są nasze sposoby na uspokojenie się.

Bajka o poczuciu własnej wartości

Poczucie własnej wartości jest jak paliwo. Jeśli jedziemy na oparach, za daleko nie pojedziemy. Warto zadbać, aby nasze dzieci miały zawsze pełen bak i nie doświadczały upadków.





Niedźwiadek Luba ma wielki problem. Zbrzydł mu jego własny ogon. Niedźwiadek czuje się gorszy od innych. Jak wybrnie z obezwładniającego smutku i rozgoryczenia? Kto może mu pomóc? Czy jesteśmy wyjątkowi? A może inni są lepsi od nas? Czy w rodzinie jesteśmy tacy sami, czy różnimy się między sobą? Czy warto porównywać się z innymi?

Wykorzystaj bajkę „Wielki problem niedźwiadka Luby” i porozmawiaj z dzieckiem o:

  • jego mocnych stronach,
  • podobieństwach i różnicach w rodzinie,
  • poczuciu własnej wartości,
  • miłości,
  • akceptacji siebie i innych.

Do jakiego wieku dopasowane są bajki?

Bajki pisane są do dzieci od 3. do 9. roku życia, ale np. bajka o Lubie, czyli mówiąca o poczuciu własnej wartości, może być czytana i starszym dzieciom.

Autorka nie lubi modelowania zachowań, których nie popiera, dlatego w jej opowieściach nie ma żadnego słowa, które jest obraźliwe. Takich jak na przykład głupi. Są napisane pięknym i prostym językiem, bez zbędnych udziwnień i trudnych słów, które są często niezrozumiałe dla młodszych dzieci.

Moje wrażenia?

Bajki bardzo, bardzo mi się podobają, moja córka z przyjemnością słucha gdy czytam jej bajeczki i aktywnie uczestniczy odpowiadając na pytania pomocnicze znajdujące się w bajce. Pytania te prowokują ją do zadawania kolejnych i kolejnych i tak każdą emocję o której czytamy rozbebeszamy na czynniki pierwsze.

Bardzo gorąco Wam polecam!



Chcesz pomóc swojemu dziecku i wspierać rozwój jego mowy oraz naukę czytania?

Mam dla Ciebie ćwiczenia ogólnorozwojowe które Ci to ułatwią!

Zobacz moje zeszyty ćwiczeń “Radośnie rosnę i myślę” dzięki którym Twoje dziecko będzie ćwiczyło umiejętność logicznego myślenia, kategoryzacje, analizę i syntezę wzrokową oraz inne umiejętności, tak niezbędne do prawidłowego rozwoju mowy i wdrażające je do nauki czytania i pisania.



Szukasz innowacyjnej formy wspomagania rozwoju mowy dzieci?

Zobacz pomoce z serii „Kreatywne Wspieranie Mowy” – atrakcyjne dla dzieci, dobrane merytorycznie do ich potrzeb, o nowatorskiej i profesjonalnej grafice oraz perfekcyjnej jakości wykonania.




Masz ochotę pobrać darmowe materiały edukacyjne dla dziecka?


Zapisz się na mój bezpłatny* newsletter i pobierz „IDZIEMY NA RYBY!” – darmowy zestaw edukacyjny do zabaw z dzieckiem!

ZAPISUJĘ SIĘ NA NEWSLETTER:



*Zapisując się do newslettera, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach KreatywneWrota.pl Zgodę będziesz mogła w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w naszej polityce prywatności.